|
Beszédhiba és diszlexia
Ismeretes a beszédhiba káros hatása a gyermeki fejlődésre, főleg az első
és második osztályos tanulók esetében. Jelentősen megnehezíti az
alapvető iskolai készségek elsajátítását, az olvasás-írás tanítását.
Olvasási-írási nehézségek pöszeség esetén
A hibásan ejtett hangok miatt a hang-betű
kapcsolatának megértése, megjegyzése nehezített. Nem csak olvasásban,
hanem írásban is súlyos hibákat véthetnek a gyerekek.
Mássalhangzócserék, magánhangzócserék, hangtorzítások, hanghiányok
jellemzik a pösze beszédet. A hangos beszéd elégtelensége az olvasásban
is jelentkezik. Nehezen érthető mind a hallgatóság, mind a pösze gyermek
számára az olvasott szöveg. A hibásan képzett hangok miatt a betűk nem
állnak össze értelmes szavakká a gyermek számára.
Van úgy, hogy ki is tudja mondani helyesen az adott
hangot, de az ő hangsorában az általa összeolvasott betűk nem azt
jelentik, amit ő megért belőle. Pl. ha a gyermek szókészletében így
szerepel egy szó: tatasz (kakas), kibetűzi az olvasott szót: -k-a-k-a-s
,és nem érti. Kimondja a pedagógusa:- Kakas. A gyermek rácsodálkozik:
-Ja?? Tatasz!!- mondja vidáman.
Írásbeli tünetek
Írásnál megfigyelhető a beszédrészek egybeírása,
különírása, betűkihagyások, szótagkihagyások, betűsorrend felcserélése,
fölösleges betűk hozzáadása, elválasztási hibák, ékezethibák. Ha a
beszédhiba hallási észlelési, hallási differenciálási problémákkal is
együtt jár, nehezített a gyermek hallás utáni írása, hibásan hallja a
hangot, hibásan ejti, sok esetben ahogy ejti, úgy cseréli fel a betűket
írásában.
Az írás nem egyszerűen a hang átváltása betűre, ennél
mélyebb gondolkodást, elvont, bonyolult folyamatot jelent. A gyakori
íráshibák a tollbamondásoknál a legjellemzőbbek, de később az önálló
fogalmazások írásánál is gondot okoz, hogy saját magának rosszul mondja
a gyermek a szavakat. Gond lehet a pösze beszédű gyermeknek a
szókiemelés, szótagolás, hangokra bontás folyamata.
Diszlexia mint kísérőtünet
Egy pösze beszédű tanulónál sokszor olyan súlyos
formában jelentkezik a lemaradás, hogy makacs diszlexia alakulhat ki. A
logopédusok ezért a foglalkozások során nagy hangsúlyt fektetnek a
pöszeség korrekciója mellett a diszlexia prevencióra is. Játékos
formában fejlesztik a nagymozgást, finommotorikát, érzékelést,
észlelést, differenciálást (vizuális, akusztikus, taktilis,
kinesztétikai), koncentrációt, memóriát, figyelmet, testsémát, téri
orientációt, sorrendiséget, ritmust.
A terápia fontossága
A pöszeség terápiáját minél előbb el kell kezdeni. Ha
általános, sok hangra kiterjedő a beszédhiba, ajánlott már 4 éves korban
egy előkészítő, hallásfejlesztésre, ajak-, nyelvgyakorlatokra alapuló
nagyon játékos (bábok szerepe) foglalkozást elkezdeni. Öt éves kortól
már a hallási differenciálásokkal kibővülő egymásra épülő rögzítősorok,
automatizmusok gyakoroltatása a fő feladat. Nagyon fontos a szülői
házzal való szoros együttműködés, a napi otthoni gyakorlás a logopédus
útmutatásával. Az automatizálások szavakban, mondatokban, versikékben,
később hangos olvasás útján rendszerint a beszédbe való beépülést
eredményezik. Természetesen súlyos, organikus esetben megmaradhat akár
felnőtt korra is a pöszeség.
Makacs pöszeség esetén a diszlexia klasszikus
terápiája elengedhetetlen szükségességű már a kisiskolás kortól
kezdődően. Segítségre szorulnak a szavak egybeírásánál, különírásánál, a
betű-, szótag-, szókihagyások, betűsorrend fölcserélések javításában. A
szavak betűkből való alkotása a sorrendiséget, az analízis-szintézis
folyamatát javítja. Javítani kell helyesírásukat. Fontos a
hallásfejlesztés. Rengeteg szóanyaggal, szómagyarázattal, gyűjtőnevek
alá rendelésekkel gyarapítható szókincsük. A szó-kép, mondat-kép
egyeztetések megkönnyítik az olvasás elsajátítását.. Mondatalkotási
készségüket, szövegértésüket is fejleszteni kell. Fontos az állandó
dicséret, jutalmazás, ez motiválja a gyerekeket a további örömteli,
szinte észrevétlen tanulásra. Játékosan, izgalmasan gyakorolva az
olvasást, helyesírást feloldhatjuk a gyermekekben az iskolai kudarcokat,
játszva végzik el a nehézségeket okozó nyelvi feladatokat.
Bartók Erika - 2006.

|