|
Diszlexia, diszgráfia
Az olvasás-írás zavarairól
Az olvasás és írás nehézségét diszlexiának nevezik.
Diszlexiás az a gyermek, aki jó értelmi képességgel rendelkezik, azonban
az általános iskolában a megszokott idő alatt és az ott szokásos
gyakorlás mellett nem tanul meg olvasni.
Az olvasás, az írás és a helyesírás zavarai (diszlexia, diszgráfa)
szorosan összetartoznak. Az összetartozás alapja, hogy olyan képességek
fejletlenségére vonatkoznak, amelyek az írott szókép felismeréséhez, a
szókép elemei (betűk) közötti kapcsolatok (sorrendiség) percepciójához,
illetve a szókép írott megjelenítéséhez szükségesek.
Az írás zavarai nem az írás külalakjára, hanem a szótest felépítésére
vonatkoznak.
Okai
Oka lehet a beszédközpont szervi vagy működéses
sérülése, mely elsősorban a látási, hallási ingerek felfogásának és azok
kapcsolatainak zavarában jelentkezik. A sérülés bekövetkezhet a születés
előtt, a szülés alatt vagy után is. Ennek oka lehet az anya terhesség
alatti megbetegedése vagy veszélyeztetett terhesség, nehéz, elhúzódó
vagy rohamos szülés, illetve szülés után hosszan tartó sárgaság,
középfülgyulladás, agyhártyagyulladás.
További oka lehet még az örökletesség is.
Tünetei - figyelemfelhívó jelek
Olvasásban, írásban jelentkező tünetek
-
Különböző betűtévesztések:
-
optikusak - amikor a
látási kép alapján téveszt a gyermek: pl:.t=j; t=f; h=n
-
akusztikusak - amikor a
hallási kép alapján téveszt: pl.: p=b; t=d; s=sz
-
a látási - hallási
azonosság miatt téveszt: pl.: b=d; m=n
magánhangzó tévesztések: pl.: ó=ő; u=ü; e=a
-
Felesleges betűk, szótagok betoldása, betűk,
szótagok kihagyása, szótagcserék:pl.: redő=rendőr; vontat=vonat
-
Hibás kombináció:a hosszabb szavakat sokszor az
érthetetlenségig eltorzítják, pl.lendkerekes=lenkenderes
-
A betűk sorrendjének, az olvasás irányának a
felcserélése:pl. ól=ló; üt=tü; tál=lát
-
A szövegértés zavara:nem tud a gyermek egyszerre
figyelni az olvasás technikájára és a szöveg tartalmára, ezért
tanulja nehezen az anyanyelvi tárgyakat.
-
Az olvasás tempója is nagyon lassú, elmarad az
iskolai követelményektől.
Írászavar is társulhat a diszlexiához, írásban
jelentkező tünetek:
-
Rossz ceruzafogással, görcsös, rossz
vonalvezetéssel, lassan, sok betűtévesztéssel, kihagyással
írnak.
-
Legtöbbször az azonos írásmozdulattal kezdődő
betűket tévesztik: pl.: l=f; l=b; u=v; a=e
-
Gyakori a szavak egybe- illetve különírása.
-
A hosszú és rövid magánhangzókat,
mássalhangzókat nem érzékelik, ezek jelölése számukra nehéz.
-
Gyenge a helyesírásuk és a fogalmazásuk.
További jellemzők
A diszlexiás gyermekeknek általában gyenge a
szövegekre való emlékezetük, szegényes a szókincsük,
ügyetlenebbek a szóbeli kifejezésben, fogalmazásban. Nehezen
tanulnak verseket, szósorokat, óvodás korukban nem érdekli őket
annyira a mese, némelyikük későn kezdett beszélni, esetleg
hosszú ideig pösze is volt. Iskolába kerülésük idején a beszéd
még nem nyújtott számukra elég biztos alapot arra, hogy
ráépítsék az olvasást.
Viselkedésben jelentkező
figyelemfelhívó jelek
A diszlexiás
gyerekek egy részénél a viselkedésükkel is van probléma,
kisgyermekesek, játékosak, a figyelmük csapongó, a tanulásban
nem kitartóak. Ez már sok gyermeknél megfigyelhető óvodás korban
is. Az iskolai kudarcok tovább növelik a nyugtalanságukat, maguk
is érzik, hogy gyengébb a teljesítményük, mint ami az
intelligenciájukhoz méltó lenne. Egyesek ezt bohóckodással
próbálják áthidalni. A tartós kudarcok pedig másodlagosan
pszichés problémákat okoznak a gyermeknél, akinek a
viselkedésére még több panasz lesz, s ez tanulási teljesítményét
is tovább rontja, s ebből a körből nehezen szabadul.
Ezért fontos a logopédiai terápia mellett - mely az egyes
részképességek fejlesztése mellett tanulási technikákra is tanít
- a pszichológiai megsegítés is a viselkedési problémák
csökkentése érdekében.

|