|
Diszlexia ellen számítógépjáték
Finn pszichológusok olyan programot fejlesztettek
ki gyerekek számára, amely az olvasáshoz szükséges agyi funkciókat
gyakoroltatja.
A diszlexia egy különös
veleszületett adottság, amely végletesen megnehezítheti, hogy valaki
felismerje a betűket, amelyek nagyobb kupacokban szavakat és mondatokat
alkotnak. A diszlexia rendkívüli módon megkönnyíti a kudarcélményhez
jutást, például általános iskolában ritkának számító "háttehülyevagykisfiam"-ot.
Az írást és olvasást akadályozó diszlexia azonban egyáltalán nincs
összefüggésben a szellemi képességekkel: Whoopi Goldberg, Winston
Churchill, Albert Einstein és sok más híres ember küzdött ilyen
problémákkal.
A tudomány egyelőre nem ismeri pontosan, mi okozza a diszlexiát. Az
elfogadott magyarázat szerint a hang és kép összekapcsolásának zavarát
az agyféltekék tevékenységének szinkronizációja okozza.
Segít a játék
Finn kutatók
kifejlesztettek egy olyan játékos programot, amelynek segítségével
edzhető az agykéreg olvasásért felelős része.
"Ez a program nagyon egyszerű, könnyen használható és könnyen
alkalmazható bármilyen nyelvhez. Tapasztalataink szerint általában véve
javítja az olvasáskészséget, javította a beszédhangok feldolgozását" -
mondta Teija Kujala asszony, a helsinki egyetem kognitív agykutatási
tanszékének vezetője a BBC-nek.
A legfeljebb hétéves korú gyerekeknek ajánlott játék valóban egyszerű: a
játékos egy dallamot hall, a monitoron ezzel párhuzamosan az egyes
hangokhoz tartozó különböző négyszögek jelennek meg. A gyerek feladata,
hogy a dallam utolsó hangjánál nyomja le a szóközt a billentyűzeten - ha
eltalálta a dallam végét, egy mosolygós arc jelenik meg.
A programot egy finn speciális iskola huszonnégy tanulója tesztelte. A
játékot használó gyerekek olvasási pontossága kimutathatóan javult, és
pár esetben gyorsabban is olvastak.

|