|
Iskolai segítség a diszlexiás gyerek számára
1. Legyenek magasak az elvárások, hogy szellemileg
buzdítsuk őket, de írásbeli feleleteknél ésszerűen állapítsuk meg a
követelményt.
2. Próbáljunk két színt használni
javításnál - egyet a tartalmi hibákhoz, egyet a helyesírási és a formai
hibákhoz.
3. Próbáljunk rájönni a hibák okára,
és adjunk lehetőséget nehézségeik elmagyarázására.
4. Figyeljünk a fáradtság jeleire - a diszlexiás
gyerekeknek a másokhoz képest nagyobb erőfeszítést jelent koncentrálni,
ami kimerítheti őket.
5. Az utasításokat lassan,
nyugodtan és megfontoltan adjuk ki, hogy hagyjunk időt a szavak
"elmélyülésének". Érdemes meggondolni, hogy esetleg szóban és írásban
egyaránt megkapják a feladatot.
6. Ahol lehet,
használjuk a tanulás több érzékelésen alapuló módszerét. Ez egyszerre
veszi igénybe az összes érzékszervet, így esetleg a gyerek képes
egyszerre nézni, figyelni, írni és beszélni.
7.
Adjunk nekik tanácsot, hogyan birkózzanak meg szisztematikusan a
feladataikkal.
8. Ügyeljünk arra hogy ne
veszítsék el az önbizalmukat és önbecsülésüket.
9. Adjunk nekik lehetőséget érdeklődéseik, tudásuk és készségeik
kimutatására az írással való nehézségeik ellenére. Gyakran "villognak"
beszédben, és a tanároknak ezt kell ösztönözni, bátorítani.
10. Az ülésrendet úgy tervezzük, hogy a diszlexiás gyerek
valahol elöl üljön, lehetőleg egy motivált, szívesen tanuló gyerek
mellett, akit megkérhet, hogy tisztázza neki az utasításokat.
11. Lássuk el a gyermeket jól elrendezett anyagokkal,
eszközökkel, tartsuk ezeket rendben, felcímkézve, hogy bármit könnyen
meg lehessen találni.
Elizabeth Henderson
A szerző általános iskolai igazgató, aki széles körben
tart előadásokat a diszlexia témában

|