Minden, amit a diszlexiáról tudnod kell

Kezdőlap
Diszlexia alapok
Diszlexia frissítő
Otthoni segítség
Iskolai segítség
Mozgásfejlesztés
Fejlesztés
Nyelvtanulás és diszlexia
Diszlexia felnőttkorban
Beszédhiba és diszlexia
Diszlexia és táplálkozás
Diszlexia szakirodalom
Diszlexia Fórum

"Győzzük le a diszlexiát!"

Ingyenes email-tanfolyam szülőknek

A tanfolyam alatt megismerkedhet a diszlexia okaival, megjelenési formáival, megtudhatja, hogyan segíthet gyermekének, hogyan fejlesztheti gyermeke képességeit otthon, és hogy ki segít Önnek diszlexia esetén. Megtudhatja, mire kell odafigyelnie, és hogy mit, és hogyan kell gyakorolnia gyermekével.  Gyermeke fejlesztéséhez nem "csak" információkat, hanem ingyenes feladatlapokat, társasjátékokat, szoftvereket is kap. Iratkozzon fel diszlexia tanfolyamunkra és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló,
ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"

című tanulmányunkat.
 

Név:

E-mail: 

Adatvédelem: Mi is utáljuk a kéretlen leveleket: adatait senkinek nem adjuk ki, és bármikor megszüntetheti ingyenes előfizetését.

 Beszédhiba a viselkedészavar hátterében

Vissza | Fel

Számtalan jel utalhat a beszédhibára. A gyermek agresszivitása és figyelmetlensége, a rossz beszédértés melléktüneteként jelentkezhet. Nagyon fontos, hogy a szülők és a pedagógusok közösen figyeljenek a problémára és kérjék a szakemberek segítségét.  

A beszédértés hibája Először is célszerű megvizsgálnunk, hogy a gyermek hallása ép-e. Ha hallása ép, és ennek ellenére a zajos iskolai folyosón, vagy a gyorsabb beszédtempó hallatán nem érti meg a mondatokat, összefolynak a szavak, akkor beszélünk beszédértési zavarról. Az ilyen kisgyermek egy idő után elveszti a fonalat az órán, vagy a foglalkozáson, nem tudja követni a tanárt, koncentrációja csökken, ezért "figyelmetlen" lesz, mással kezd foglalkozni. Hiba, ha a tanár ebben a figyelmetlenséget, vagy a rendetlenséget veszi észre. A gyermek rendetlensége mindig jelzés valamire, amit a pedagógusnak, pszichológusnak kötelessége megfejteni és segíteni rajta. A rossz beszédértés például gyakori oka az óra alatti figyelmetlenségnek.

Ki veszi észre a problémát? Mivel a szülő már a gyermek születése óta megszokta és elfogadta a gyermeket olyannak, amilyen, vagy ha a gyerek nem megfelelő hátterű családban él, akkor eleve kevés figyelemmel viseltetnek irányában, általában az iskola, óvoda veszi észre, hogy valami nincs rendjén. A szülőknek és a tanároknak azonban közösen kell figyelni, és egymást segítve észrevenni és kezelni a problémákat. Tanulási és viselkedési zavarok esetén nem szégyen, hanem kötelességünk a gyermekünkkel szemben, hogy szakemberhez forduljunk.

Miért van, hogy a gyermek alulteljesít? A rossz teljesítmény oka gyakran nem csupán a helytelen beszédértés, hanem az olvasás és írászavar, vagy ahogy ma divatosan nevezik, dysgraphia, diszlexia. Érdemes a problémás gyermekek szüleivel ismertetni azokat a felméréseket, mely szerint az ilyen zavarral küzdő gyermekeke, IQ tesztje gyakran jóval magasabb tartományba esik, mint a korosztálya átlagáé és legtöbbjük egyáltalán nem gyengébb képességű, mint társai. Egyszerűen csak nehezebben tanul meg írni, vagy olvasni.

Beszédhibák kisgyermekkorban A beszédhibák általában kudarcélménnyel párosulnak. A dadogó gyermeket magát is roppantul zavarja a dadogása okozta időveszteség, és a többiek is hajlamosak lehetnek nem megfelelő tanítói, vagy óvónői irányítás mellett a csúfolódásra. Ez további traumákat okoz a gyermek lelkében. Az írászavarral, vagy olvasási nehézséggel küzdő gyermekek nem szeretnek olvasni, mert nincs sikerélményük. A szülők pedig gyakran nem ismerik a probléma okát, csak azt látják, hogy a gyerek, akivel korábban "minden rendben volt" nem akar tanulni. A képességeihez mérten - márpedig minden szülő jól ismeri a gyereke képességeit, jobban, mint az iskola, noha ezt a tanítók hajlamosak elfelejteni - rosszabbul teljesít. A pöszeség, a raccsolás kicsi gyermekeknél logopédus segítségével tökéletesen korrigálható. Anyukák figyelem! A gyermek hibásan ejtett szavait soha nem szabad megismételni, csak a jól, helyesen kiejtett szót kell elismételtetni vele, akár játékosan, újra, a kényszer érzete nélkül. Helytelen tehát: A gyerek: - Kéjek jépát! Anyuka: - Nem jépa! Répa! Mondd szépen, RÉPA! Helyes: A gyerek: - Kéjek jépát! Anyuka: - Értem! Répát kérsz. Tudod, mint a mondóka! Répa retek, mogyoró, korán reggel ritkán rikkant a rigó!

Tippek a hallászavar és az írás-olvasás zavarának felismeréséhez, megelőzéséhez:

Vigyük a gyereket gégészhez, mert az orrmandula gyakran halláscsökkenést okoz, ami a beszédfejlődés időszakában komoly zavart eredményez.

Figyeljünk az óvónő tanácsára, ha azt javasolja, maradjon még egy évet óvodás a gyermekünk. Gyakori, hogy az alacsonyabb, testileg későbben érő gyermek keze nem elég fejlett ahhoz, hogy az írást megtanulja.

Intő jel, ha a gyermek konzekvensen fordítva másolja le a betűket, számokat, illetve ha észrevesszük, hogy egyensúlya zavart. Ilyenkor is célszerű fülészhez vinni.

Az írás és olvasás zavarait ma a leggyorsabban és leglátványosabban a kineziológia tudománya orvosolja, ezért érdemes megkeresni a HarmoNet tanácsadói közt Dr. Varju Márta kineziológus facilitátort.

Ha logopédiával kapcsolatos problémája van a gyermeknek, a 317-2426-os telefonszámon a Belvárosi Beszédjavító Tagintézmény logopédusaitól érdemes kérni. Személyesen Budapesten, az Október 6.-a utca 5-ben lehet érdeklődni péntek kivételével minden hétköznap 14 és 17 óra között.

Tóth Zsuzsa

Vissza | Fel

 

 

Az oldalt szerkeszti: Kazal Kolos
Email: iroda@varazsbetu.hu