|
Beszédhiba a viselkedészavar hátterében
Számtalan jel utalhat a beszédhibára. A gyermek
agresszivitása és figyelmetlensége, a rossz beszédértés melléktüneteként
jelentkezhet. Nagyon fontos, hogy a szülők és a pedagógusok közösen
figyeljenek a problémára és kérjék a szakemberek segítségét.
A beszédértés hibája Először is célszerű
megvizsgálnunk, hogy a gyermek hallása ép-e. Ha hallása ép, és ennek
ellenére a zajos iskolai folyosón, vagy a gyorsabb beszédtempó hallatán
nem érti meg a mondatokat, összefolynak a szavak, akkor beszélünk
beszédértési zavarról. Az ilyen kisgyermek egy idő után elveszti a
fonalat az órán, vagy a foglalkozáson, nem tudja követni a tanárt,
koncentrációja csökken, ezért "figyelmetlen" lesz, mással kezd
foglalkozni. Hiba, ha a tanár ebben a figyelmetlenséget, vagy a
rendetlenséget veszi észre. A gyermek rendetlensége mindig jelzés
valamire, amit a pedagógusnak, pszichológusnak kötelessége megfejteni és
segíteni rajta. A rossz beszédértés például gyakori oka az óra alatti
figyelmetlenségnek.
Ki veszi észre a problémát? Mivel a szülő már a
gyermek születése óta megszokta és elfogadta a gyermeket olyannak,
amilyen, vagy ha a gyerek nem megfelelő hátterű családban él, akkor
eleve kevés figyelemmel viseltetnek irányában, általában az iskola,
óvoda veszi észre, hogy valami nincs rendjén. A szülőknek és a
tanároknak azonban közösen kell figyelni, és egymást segítve észrevenni
és kezelni a problémákat. Tanulási és viselkedési zavarok esetén nem
szégyen, hanem kötelességünk a gyermekünkkel szemben, hogy szakemberhez
forduljunk.
Miért van, hogy a gyermek alulteljesít? A rossz
teljesítmény oka gyakran nem csupán a helytelen beszédértés, hanem az
olvasás és írászavar, vagy ahogy ma divatosan nevezik, dysgraphia,
diszlexia. Érdemes a problémás gyermekek szüleivel ismertetni azokat a
felméréseket, mely szerint az ilyen zavarral küzdő gyermekeke, IQ
tesztje gyakran jóval magasabb tartományba esik, mint a korosztálya
átlagáé és legtöbbjük egyáltalán nem gyengébb képességű, mint társai.
Egyszerűen csak nehezebben tanul meg írni, vagy olvasni.
Beszédhibák kisgyermekkorban A beszédhibák általában
kudarcélménnyel párosulnak. A dadogó gyermeket magát is roppantul
zavarja a dadogása okozta időveszteség, és a többiek is hajlamosak
lehetnek nem megfelelő tanítói, vagy óvónői irányítás mellett a
csúfolódásra. Ez további traumákat okoz a gyermek lelkében. Az
írászavarral, vagy olvasási nehézséggel küzdő gyermekek nem szeretnek
olvasni, mert nincs sikerélményük. A szülők pedig gyakran nem ismerik a
probléma okát, csak azt látják, hogy a gyerek, akivel korábban "minden
rendben volt" nem akar tanulni. A képességeihez mérten - márpedig minden
szülő jól ismeri a gyereke képességeit, jobban, mint az iskola, noha ezt
a tanítók hajlamosak elfelejteni - rosszabbul teljesít. A pöszeség, a
raccsolás kicsi gyermekeknél logopédus segítségével tökéletesen
korrigálható. Anyukák figyelem! A gyermek hibásan ejtett szavait soha
nem szabad megismételni, csak a jól, helyesen kiejtett szót kell
elismételtetni vele, akár játékosan, újra, a kényszer érzete nélkül.
Helytelen tehát: A gyerek: - Kéjek jépát! Anyuka: - Nem jépa! Répa!
Mondd szépen, RÉPA! Helyes: A gyerek: - Kéjek jépát! Anyuka: - Értem!
Répát kérsz. Tudod, mint a mondóka! Répa retek, mogyoró, korán reggel
ritkán rikkant a rigó!
Tippek a hallászavar és az írás-olvasás zavarának
felismeréséhez, megelőzéséhez:
Vigyük a gyereket gégészhez, mert az orrmandula
gyakran halláscsökkenést okoz, ami a beszédfejlődés időszakában komoly
zavart eredményez.
Figyeljünk az óvónő tanácsára, ha azt javasolja,
maradjon még egy évet óvodás a gyermekünk. Gyakori, hogy az alacsonyabb,
testileg későbben érő gyermek keze nem elég fejlett ahhoz, hogy az írást
megtanulja.
Intő jel, ha a gyermek konzekvensen fordítva másolja
le a betűket, számokat, illetve ha észrevesszük, hogy egyensúlya zavart.
Ilyenkor is célszerű fülészhez vinni.
Az írás és olvasás zavarait ma a leggyorsabban és
leglátványosabban a kineziológia tudománya orvosolja, ezért érdemes
megkeresni a HarmoNet tanácsadói közt Dr. Varju Márta kineziológus
facilitátort.
Ha logopédiával kapcsolatos problémája van a
gyermeknek, a 317-2426-os telefonszámon a Belvárosi Beszédjavító
Tagintézmény logopédusaitól érdemes kérni. Személyesen Budapesten, az
Október 6.-a utca 5-ben lehet érdeklődni péntek kivételével minden
hétköznap 14 és 17 óra között.
Tóth Zsuzsa

|