|
Tudósközelben: Csépe Valéria, pszichológus, akadémikus
Jelentős sajtóvisszhangja volt Európában annak a grandiózus Neurodys projektnek, amely két éve indult és idén ér véget. Mi ennek a lényege?
Cs. V.: Ebben a diszlexia tudományközi vizsgálatáról van szó. A diszlexia biológiai, agyi és genetikai, valamint pszichológiai jellemzőit nézzük, az unió nyolc másik kutatócsoportjával együtt. Ma már egyre többet tudunk arról, hogy az olvasást, írást milyen összetett agyi hálózat valósítja meg.
Az olvasás, írás terén megjelenő egyéni különbségek hátterében
agyi eltérés áll, nem hiba, csak kicsit másképp van összehuzalozva,
ennek hátterében pedig genetikai eltérések húzódnak. Mi itt
Budapesten az agyi szintet vizsgáljuk elektrofiziológiai
módszerekkel, a jyväskylä-i, a marburgi és a toulouse-i csoporttal
együtt. Agyi képalkotó eljárással dolgoznak a maastrichti, salzburgi
és zürichi kutatók. És ott vannak a kiemelkedő genetikai
laboratóriumok: a párizsi, a cardiffi, az oxfordi, a stockholmi és a
bonni… Mi a genetikai mintát vonalkódokkal ellátott fiolákban Bonnba
küldjük.
IPM: Mi minden jellemez egy diszlexiást, az
olvasási-írási nehézségeken túl?
Cs. V.: A diszlexiával kapcsolatosan számos téves nézet él a
köztudatban, és persze a létező szakmai felfogások között is sokszor
erőteljesek az eltérések. A diszlexia korrekt megközelítésben kemény
diagnosztikai kritérium; nemzetközi statisztikák szerint ez öt,
maximum tíz százalékát érinti a gyerekeknek, amelyen belül van egy
olyan csoport, amelynél a megismerő rendszer több vonatkozásában
éretlen. Ők azok, akik makacsul ellenállnak minden fejlesztésnek,
illetve csak különleges fejlesztés segítségével tudnak eljutni az
olvasásban, írásban egy tűrhető szintig. Van ugyanakkor egy másik
nagy csoport is, náluk a szókincs használata akadályozott,
helyesírásuk alig javítható. Az egyetemista diszlexiások egy része
is ilyen. Ők azok, akik, ha egy szó helyesírásában bizonytalanok,
inkább egy másik szót keresnek. Ellenben alacsony IQ-nál nem lehet
diszlexiáról beszélni. Ott az olvasási zavar okai mások.
IPM: Mi a speciális a diszlexiában, a gyenge olvasáshoz
képest?
Cs. V.: Diszlexiásoknál a beszédhangok agykérgi képviselete
határozatlan, bizonytalan. A beszédhangokat mi kategoriálisan
észleljük. Ha te mondod, hogy ő, meg én mondom, hogy ő, az kicsit
más. Vagy ha én mondom az ő-t a szó elején, a szó közepén, a szó
végén, az akusztikailag nagyon más. Mégsem dolgozzuk fel másképp,
mert egy kategóriának vesszük. A diszlexiás gyerekeknél két nagyon
érdekes jelenség figyelhető meg: egyrészt nem vesztik el a
kategórián belüli érzékenységüket az akusztikus eltérésekre,
másrészt a kategóriák határa nem olyan éles, mint a tipikusan
fejlődő gyerekeknél. A jéghegy alja a nyelvi feldolgozórendszer
működési mássága, eltérése.
Heikki Lyytinenék például – akikkel a Neurodys keretében is
szorosan együttműködünk – egyik vizsgálatukban születéstől kezdve
vizsgálták a gyerekeket. Ebben a ma már igen híres Jyväskylä
Longitudinal Dyslexia (JLD) vizsgálatban részt vevő gyerekek ősz óta
már negyedik osztályosok.
A JLD-hez kezdéskor olyan családokat gyűjtöttek össze, ahol a
nagyszülőkig vissza lehetett keresni a súlyos olvasási, helyesírási
zavarok előfordulását. Több ezer várandós kismamát kértek fel a
részvételre, újszülött koruktól kezdve követték és mérték a gyerekek
fejlődését. E családok gyerekeinél már babakorukban azt találták,
hogy máshogy dolgozzák fel a beszédhangokat, máshogy van a rendszer
behuzalozva: mivel nem tud egy finomabb feldolgozást végezni,
rászokik egy globálisabbra.
IPM: Az, hogy ilyen kis korban már látszanak az
eltérések, a genetikai eredet gyanúját erősíti meg…
Cs. V.: Egyes kromoszómákon lévő eltérések nagyon szoros együtt
járást mutatnak azokkal a kognitív, azaz megismerő funkcióbeli
eltérésekkel, amelyeket a diszlexiában látunk. Az egyik csoportnál
vezető probléma, hogy nem tudják a szavakat kibetűzni. Egy másik
csoportnál pedig az, hogy bár eddig nagy nehezen eljutnak, mégsem
tudják felismerni a szavakat. Amit a pszichológiában szóelőnynek
nevezünk – a szavak alapján rögtön hozzá lehet férni a jelentéshez
–, náluk nem működik, ezért olvasási és súlyos helyesírási
problémáik is vannak. Ezek egyes génszegmensek eltéréseivel nagyon
szoros együtt járást mutatnak.
A diszlexián belül van egy nagyon erős genetikai
meghatározottságú, az olvasásban lényeges eltérést mutató csoport,
és ez családokon vonul keresztül: e családoknál a súlyos olvasási
zavar olykor megbújhat, majd újra előjön. Ezt már eddig is kutatták.
A Neurodys molekuláris genetikai vizsgálatainak célja megtalálni
azokat a kromoszómaszegmenseket, amelyek eltérése szorosan együtt
jár a viselkedésmutatókkal. Ilyesmit azonban sok mindenki csinál.
Ami az újdonság: mi ehhez azt is hozzátesszük, hogy a viselkedéses
fenotípushoz – konkrétan, az olvasás-írás terén mutatkozó
jellemzőkhöz – hogyan rendelhető hozzá az agyi változásban
megfogható fenotípus, vagyis bizonyos feldolgozási folyamatok. E
háromból áll tehát össze a nemzetközi projekt.
IPM: És hogyan sikerült mindezt összehangolni?
Cs. V.: Eleinte nagyon nehéz volt. Ezek igen elkülönülő kutatási
területek, művelőik csak egymás között ismerik egymást. Először
vannak a genetikusok, akiknek már van gyakorlatuk abban, hogy miként
keressék a gyanús géneket, és összevessék azokkal a viselkedéses
mutatókkal, ahol ezek jól elkülönülnek. Azután vagyunk mi, akik
eseményhez kötött agyi potenciállal foglalkozunk, és általában külön
vannak azok is, akik modern képalkotó eljárásokkal dolgoznak. Nálunk
a konzorciumvezető reneszánsz ember: elektrofiziológus kutató,
gyakorló terapeuta, tesztfejlesztő, gyermekpszichiáter. Ő az
egésznek a motorja, Gerd Schulte-Körne, aki genetikai vizsgálatokban
is évek óta részt vesz, és a viselkedésessel is kínlódik, mert noha
Németországban vannak standardizált eljárások, ott is sokszor
ugyanolyan kaotikusnak tűnik a rendszer, mint Magyarországon. Bár
ebben Magyarországot, mármint a korszerű standardizált módszerek
hiányában, nehéz alulmúlni. Schulte-Körne kollégám az első olyan,
akinek ezt a három, nagyon elkülönülő kutatótársaságot sikerült egy
olyan projektre összehoznia, amelyet mindnyájan nagyon élvezünk. Már
látszanak az első igazán izgalmas eredmények.
IPM: Túlmutatva azon a kérdésen, hogy mely génvariánsok
hajlamosítanak diszlexiára, azt is szeretnék felderíteni, hogyan
avatkoznak be ezek a gének az agy fejlődésébe?
Cs. V.: Igen, mivel egyelőre nem ismerjük a kapcsolatot az
agyfejlődés, a genetikai eltérés és ennek teljesítménykimenete
között. Nem tudjuk például, hogy a többek között gyanúsnak
tekinthető 15-ös kromoszómának a diszlexia egyes altípusával szoros
korrelációt mutató génszakasza mit is határoz meg. Tegyük fel, hogy
eltérést találtunk. Rendben. De mit jelent ez agyi szinten, és mit
jelent az olvasás-írás szintjén? Ezt keressük.
IPM: A génszakaszokat külön-külön nézik a genetikusok,
vagy a kombinációkat is vizsgálják?
Cs. V.: A kombinációkat is. Ezt teszik lehetővé a mai
DNS-szekvencia analízisre készített csipek. A csip végigmegy egy
DNS-szakaszon és ebből felépíti a teljes genomot. Nem csak egy gént
néznek tehát, hanem ennek a többi génnel való kombinációit is.
IPM: Ehhez komoly matematika kell…
Cs. V.: Ajaj, ez a feladata a Neurodys-ben a genetikai
statisztikában járatos munkacsoportnak. A genetikai statisztika
egyébként ma már külön szakma. Egy ilyen nagyságrendű vizsgálat
során óriási méretű genetikai adatbázis keletkezik. Az egyes
országok minimálisan 400 gyerek, 200 diszlexiás és 200 kontroll
adatával vesznek részt. Az agyi vizsgálatok mintái kisebbek, nálunk
50-50 az eseményhez kötött agyi potenciálnál, ugyanez a képalkotó
eljárásoknál. Ha összerakjuk az országokat, és megszorozzuk 14
laboratóriummal, máris van egy több mint 5000-es minta…
IPM: A genetikai vizsgálatnak az a célja, hogy nagyon
korán kiszűrjék a diszlexiaveszélyt és rögtön fejlesszék is a
gyereket?
Cs. V.: Az ilyen szűréstől nagyon messze vagyunk. A genetikai
vizsgálatok ma inkább a tudományos megértést szolgálják. Ami viszont
a fejlesztést illeti, arra a válaszom igen. Mindig fontos, hogy a
babával sokat beszéljünk, a rizikócsaládokban azonban intervenció
szükséges, azaz nem csupán a fejlődés ideális körülményeinek
biztosítása, hanem fejlesztés is.
IPM: Ha ezzel valóban meg lehetne előzni a tanulási
problémák kialakulását… Nem beszélve a diszlexia hosszabb távú
következményeiről: arról, hogy az ilyen gyerekek közül később többen
kerülnek szociális hátrányba, gyakrabban lesznek munkanélküliek,
vagy akár deviánsok…
Cs. V.: Ez nem korlátozódik a diszlexiásokra. Ez ennél
általánosabb, azokra vonatkozik, akik nem tudnak olvasni. Ma
Magyarországon az egyik legnagyobb probléma ezen a területen a
differenciálatlan címkézés. A funkcionális analfabétától a gyengén
olvasón át a valódi diszlexiásig mindenkit diszlexiásnak hívnak. A
címke senkin nem segített még, csak az átlagtól lefelé eltérő
olvasási teljesítmény jellemzői szerint kiválasztott fejlesztés. A
diszlexia megnevezés egyébként arra a csoportra érvényes, akik
olvasásban, helyesírásban és minden olyan teljesítményben, ami ehhez
fontos, az átlagtól 1,5-2 szórásnyira lefelé vannak.
IPM: Ma több a diszlexiás, mint régebben?
Cs. V.: Nem, dehogy. Soha nem lesz több valódi diszlexiás. Ez
ennek a zavarnak a természetéből fakad. Sokkal többen vannak
viszont, akik nem tudnak olvasni, rossz a szövegértésük, de nem
diszlexiások. Jól képzett szakember őket nem nevezi diszlexiásnak,
de tudja, problémájuk megoldandó. A laikusok és a világtól lemaradó
szakemberek félreértik az olvasási teljesítmény hasonlóságát. A
rosszul olvasók is sokszor találgatnak, melléolvasnak, félre- vagy
lassan olvasnak: ettől még nem diszlexiásak. A diszlexiás kognitív
profil más. Tény viszont, hogy az ingatag alapokon nyugvó olvasás
ellehetetleníti később a tudás megszerzését.
IPM: Azonban mint tudjuk, vannak igazán okos, sőt
zseniális diszlexiások is, és éppen náluk nehezebben lehet
észrevenni a problémát…
Cs. V.: Ez így igaz. Nem veszik észre… vagy csak későn.
IPM: És akkor elsikkad egy értékes ember.
Cs. V.: Így van. És joggal kérdezhetjük, hogy mibe kerül az
elsikkadt értékes ember, és milyen előnyökkel jár, ha időben jó
fejlődési pályára állítjuk az atipikusan fejlődő gyermekeket.
A diszlexiásokkal, a különleges oktatást, nevelést igénylő
gyerekekkel foglalkozó szakembereket ezek a sikerek éltetik. Nálunk
ugyanis anyagi megbecsültségük messze elmarad az európai országok
átlagától.
Aztán azt is érdemes lenne egyszer kiszámolni, hogy mibe kerül a
különleges oktatási-nevelési igényű gyerekek családjainak átlagosnál
gyakoribb szétesése. Mibe kerül az ellátórendszer útvesztőiben
kimerült anya egészségromlása. Mibe kerülnek a családi tragédiák?
Ennek az értékét tessék egyszer kiszámolni! Jó lenne tudni, hogy mi
a költsége és a haszna a boldog, a környezetéhez alkalmazkodni
képes, abban harmonikusan élni képes emberek oktatásának és
nevelésének. Természetesen egy korszerű, a minőséget garantáló
intézményrendszerben. És akkor mindjárt látni fogjuk, hogy ez van
annyira értékes, mint az egyébként magas színvonalú szakmai
tevékenység eredményeként létrejött termék. Ma már közhelynek
számít, hogy az oktatásba és tudományba befektetni annyit jelent,
mint a jövőbe befektetni. Ez a befektetés kisgyermekkorban kezdődik.
Ideje, hogy az egyre kevesebb gyermekkel egyre jobban és
szakszerűbben bánjunk. Minden fejlett ország, amely kicsit is ad
magára, a közoktatásba fekteti be a legtöbb pénzt. Ezt azonban nem
úgy teszi, hogy előtte nem tekinti át, miként teljesíti feladatait
az adófizető állampolgár pénzéből működtetett intézményrendszer. Nem
támogatja például, hogy a decentralizáció bűvöletében a szakmai
szempontokat legyőzzék az érdekszövetségek, a piaci szempontok, a
fiskális leegyszerűsítés. Még akkor sem, ha ezek a szereplők a
tudomány túlegyszerűsített vagy félreértelmezett megállapításait
használják érvként. Pesszimistán hangzik, amit mondtam? Remélem nem,
hiszen alapvetően optimista vagyok. Talán rám is igaz a vicc: Mi a
különbség az optimista és a pesszimista között? Semmi, csak az
utóbbi jobban informált.
Csépe Valéria Várpalotán született 1951-ben. 1976-ban szerzett
pszichológusi diplomát, majd 1981-ben doktorált az ELTE
Bölcsészettudományi Karán. 2002-ben szerezte meg az MTA doktora
címet, 2007 májusában pedig az MTA levelező tagjának választották.
Szakterülete a kísérleti és kognitív pszichológia, valamint a
kognitív idegtudomány és fejlődésideg-tudomány. Számos hazai szakmai
szervezet vezetője, vagy tagja, több nemzetközi és hazai társaság,
illetve hazai és nemzetközi szakfolyóirat szerkesztőbizottságának
tagja. Magyar és idegen nyelvű publikációinak száma száz feletti.
Alapító tagja egy hazai és egy külföldi doktori iskolának.
Rendszeres meghívott előadója nemzetközi konferenciáknak, nyári
egyetemeknek, nemzetközi kurzusoknak. Jelenleg az MTA Pszichológiai
Kutatóintézetének tudományos tanácsadója és kutatócsoport-vezetője,
továbbá az ELTE PPK Pszichológiai Intézetében a Kognitív
Pszichológia Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára. 2002-ben Kardos
Lajos-díjjal, 2003-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend
lovagkeresztjével tüntették ki; 2005-ben kapta meg az Ipolyi Arnold
tudományfejlesztési díjat, majd 2006-ban a Magyar Pszichológiai
Társaságtól a Társaságért Érdemérmet.
Jakabffy Éva, IPM 2008. február

|