|
Egyre több a diszlexiás gyerek
A terápiák 12-13 éves korig
hatékonyak
Tudunk már róluk, de hogy mit kezdjünk velük ..., hát
ez azért egy nehéz kérdés.
Egy friss felmérés szerint egy év alatt megduplázódott
Baranyában az írás - olvasási problémákkal küzdő középiskolások száma.
A pécsi Nevelési Tanácsadó vezetője szerint a gyerekek 10 - 15 százaléka
küzd a diszlexiával és a diszgráfiával, de a felismert esetek még
korántsem fedik a tényleges helyzetet. A figyelmeztető jeleket már az
óvodában észlelni lehet, és csak Pécsett ma már több mint száz
óvodapedagógust képeztek ki arra, hogy segítsenek ezeknek a kicsiknek.
Ha mégsem tudják orvosolni a bajt, vagy a szülők és pedagógusok nem
lépnek időben, akkor bizony, gyerek-életek mehetnek tönkre a
kiközösítés, és nem egyszer a tanári hozzáállás miatt.
Benkő Vanda, a Pécsi Nevelési Tanácsadó vezetője
elmondta: "Ma már sokkal többet tudunk ezekről a tanulási zavarokról,
részfunkció-zavarokról - ma már a köztudatban is benn van a diszlexia,
diszgráfia, illetve a diszkalkulia (a számolási képességekben jelentkező
zavar) fogalma. Sokkal több a hozzánk kerülő vizsgálandó tanuló. Tehát
korábban is jönnek, többen is jönnek, nyilván többet tudunk
diagnosztizálni. Amit én kicsit hiányosnak érzek, hogy tudunk már róluk,
de hogy mit kezdjünk velük azonkívül, hogy netán bizonyos tantárgyakból
felmentést tudunk adni... hát ez azért egy nehéz kérdés. A
gyógypedagógiai szintű fejlesztő terápiák az agy plasztikussága miatt
tizenkét-tizenhárom éves korig hatékonyak. De ez nem azt jelenti, hogy
valakivel ha tizenhárom éves korban elkezdjük, akkor csodákat lehet
művelni. Nyilván minél előbb észrevesszük, minél előbb elkezdődik a
fejlesztő terápia (én ezt körülbelül a nagycsoportos óvodás korra,
kisiskolás korra tenném), annál jobb a prognózis."
Dezsényi Péter

|