|
A diszlexia felismerése felnőtteknél
Az önértékelő lista nagy segítséget adhat az egyénnek hogy tisztába
jöjjön saját nehézségeinek természetével és mértékével, illetve alapot
nyújthat saját diszlexiája kezelésének és készségeinek megbeszéléséhez.
Az alábbi egy rövidített lista, két kategóriára osztva.
Egy - jelenleg kutatás alatt lévő - kiterjedtebb lista található a http://web.ukonline.co.uk/wdnf/adultchecklist.html
internet címen.
Írás-olvasással
kapcsolatos kérdések
-
Nem szeret felolvasni?
-
Tovább tart elolvasni egy oldalt, mint kéne?
-
Nehezére esik az elolvasott szöveg tartalmára
emlékezni?
-
Nem szeret könyvet olvasni?
-
Rossz a helyesírása?
-
Nehezen olvasható az írása?
Nem írás-olvasással kapcsolatos
kérdések
-
Nehezen különbözteti meg a bal és a jobb
oldalt?
-
Összezavarodik, ha egy új helyre kell
odatalálnia?
-
Nehéznek találja a telefonüzeneteket pontosan
átadni?
-
Nehezen tud fejben számolni?
-
Össze szokta keverni a telefonszámokat, ha
fel akar hívni valakit?
-
Nehezen tudja folyékonyan felsorolni a
hónapokat?
-
Össze szokta keverni a napokat, időpontokat,
és lekésni találkozókat?
-
Ha hosszú szót kell kimondania, könnyen
felcseréli a hangokat?
-
Komplikáltnak és összezavarónak találja a
képleteket?
-
Felcseréli olyan buszok számait, mint pl. 95
és 59?
-
Nehezen tanulta meg a szorzótáblát az
iskolában?
(Ez a lista Michael Vinegrad kutatásain
alapul. A részleteket lásd:A revised Diszlexia Checklist. Educare,
No 48,1994 március)
Egy teljes
körű értékelésnél a következőket kell ellenőrizni:
-
Fonológiai megkülönböztetési képességek
-
Auditív rendszer (pl. auditív rövid távú
memória, észlelés, diszkrimináció, szekvenciális memória)
-
Vizuális rendszer (pl. vizuális rövid
távú memória, észlelés, diszkrimináció, szekvenciális
memória)
-
A feldolgozás sebessége
-
Szemantikai hozzáférés
-
Egyéb felmérések, úgy mint helyesírási
feladatok (értelmes és értelmetlen szavak helyes leírása és
tollbamondás), olvasási feladatok (értelmes és értelmetlen
szavak elolvasása) és szövegértés.
Ian Smythe

|