|
A felnőttkori diszlexia tünetei
A diszlexiát nem lehet kinőni, mert azok az információ
feldolgozási eltérések, amelyek diszlexiához vezetnek, egész életükben
megmaradnak az érintetteknél. Akinél a diszlexia kialakult, az
diszlexiás marad egész életében, de ez nem jelenti azt, hogy ezt a tünet
együttes, a vele járó problémahalmazt nem lehet enyhíteni.
Természetesen a legfontosabb tényező a jövő
szempontjából, hogy kisgyerek, illetve kamaszkorban, legkésőbb 15-16
éves koráig kapott-e az illető megfelelő fejlesztést. Minél hamarabb
jött ez a segítség, annál gyorsabban és eredményesebben lehet a
diszlexiást a tüneteitől megszabadítani, illetve ezeket enyhíteni.
A diszlexia felnőttkori megjelenési formái:
1. Érzékelés és mozgás
Bár a diszlexia elsősorban az írással és az olvasással
van összefüggésben, és feltételezik, hogy ezek a nehézségek, problémák
az egyes hangok megkülönböztetésének hiányos képességéből adódnak, a
diszlexiásoknak az élet más területén is vannak problémáik.
Felnőttkorban gyakran már csak ezek a tünetek jelzik, hogy diszlexia az
eredeti kiváltó ok. E tünetek egy csoportja az érzékeléssel és a
mozgással van összefüggésben. Ezeket a sokféle formában megnyilvánuló
nehézségeket diszpraxiának nevezik. A legjellegzetesebbek:
-
Zavarok az egyensúlyérzékelésben és
testtartásban.
-
Darabos, nehézkes mozgás
-
Feltűnő ügyetlenség a labdajátékokban, teniszben,
asztaliteniszben, krikettben.
-
Könnyen elesik, és beleütközik más emberekbe vagy
tárgyakba.
-
Csúnya, olvashatatlan kézírás és hibás gépelés.
-
Kézügyesség hiánya, ami pl. a főzésben is komoly
nehézségeket okoz.
-
Túlérzékenység a fényre és a zajokra.
-
Nehezen tudja megkülönböztetni a jobb- és a
baloldalt.
-
Távolságokat rosszul becsüli fel.
-
Nehezen tájékozódik, könnyen eltéved.
-
Nehezére esik a számolás és térbeli feladatok
megoldása.
-
Nehezen megy a mindennapi élet megszervezése és a
tárgyak rendben tartása.
-
Problémák a társas kapcsolatokban
-
Írásbeli munka elkészítése.
-
Olvasás közben könnyen elveszíti, hogy éppen hol
tart.
-
Szóbeli felelet vagy előadás közben elveszíti
mondandójának fonalát.
-
Egyszerű technikai eszközök használata feltűnően
nehezen megy: pl. fénymásoló, fax, kalkulátor, adatbevitel a
számítógépbe
-
Számok vagy adatok pontos átmásolása egyik
helyről a másikra.
-
Nem emlékszik arra, hová tett dolgokat röviddel
azelőtt.
-
Üzenetek átvétele.
-
A dátumot mutató pecsét kezelése.
-
Iratok rendben tartása.
-
Tálcán pl. kávés csészéket elvinni egyik helyről
a másikra.
Tippek a nehézségek leküzdéséhez:
-
Használj olvasás közben könyvjelzőt, vagy tegyél
oda egy vonalzót, ahol éppen tartasz. A megtanulandó szöveget színes
papírra fénymásold.
-
Táblázatok számait színes kihúzóval jelöld be.
-
Azoknak a gépeknek, eszközöknek a használati
utasítását, amelyekkel dolgozol, tartsd magadnál.
-
Használj ergonomikus kialakítású billentyűzetet.
-
Lassítsd le az egeredet .
-
Készíts napi, heti és havi táblázatokat
tennivalóidról.
-
Törekedj minél nyugodtabb munkakörnyezet
kialakítására.
A felnőtt diszpraxia bizonyos részei, például a
mozgással kapcsolatos problémák, fizioterápiával, vagy
mozgás-terápiákkal is enyhíthetők. Sokat segíthet az un, figyelmesség /vipassana/
meditáció elsajátítása.
2. Zavarok a rövid távú memória használatakor
A rövid távú memóriánk amolyan átmeneti rakodóhely az
információk számára. Ezeket az információkat később hosszabb távra is
eltároljuk, vagy elfelejtjük. Ha fontosak, akkor átkerülnek a hosszú
távú memóriánkba.
A rövid távú memóriát használjuk arra, hogy egy hallott telefonszámot
megjegyezzünk néhány percre, itt őrizzük egy tárgy azon vonásait, amit
épp le akarunk rajzolni. Ha kíváncsi vagy, hogyan működik a rövid távú
memóriád, akkor a most következő számokat olvasd el figyelmesen, de csak
egyszer, és azután hunyd be a szemed vagy nézz tovább a könyvön kívül,
és ismételd el őket ugyanebben a. sorrendben: 5, 9, 2, 8, 3, 7, 4, 6.
A rövid távú memóriánk azon kívül, hogy benne átmenetileg információk
raktározódnak, dolgozó, működő memória is. Például, amikor fejben
számolunk, azt a rövid távú memóriánkban végezzük. Ha ki akarod
próbálni, hogyan dolgozik a rövid távú memóriád, olvasd el egyszer a
következő számsort, majd újraolvasás nélkül végezd el a műveleteket:.
Adj 5-höz 3-at, és 8-at és 4-et, azután oszd el 2-vel.
Az alábbiakban a rövid távú memória gyenge működéséből
adódó, a diszlexiásoknál gyakori problémák felsorolása következik.
-
Telefonszámok megjegyzése.
-
Számok pontos lemásolása.
-
Üzenetek, utasítások és irányok megjegyzése.
-
Beszéd, írás vagy más előadásának hallgatása
közben az elhangzó gondolatmenet megtartása.
-
Emberek nevének megjegyzése.
-
Megbeszélésen jegyzeteket készíteni.
-
Vitát nyomon követni.
-
Szóbeli instrukciókat nyomon követni.
-
Telefon üzeneteket átvenni.
Tippek a problémák kezeléséhez.
-
A számokat, vagy szavakat részekre bontva olvasd,
illetve jegyezd meg.
-
Olvass lassan és módszeresen.
-
Próbáld azonnal megtalálni annak a bekezdésnek a
központi gondolatát, amit éppen olvasol.
-
Térjél vissza az írott instrukciókra, a szóbelit,
ha nem érted, kérdd meg, hogy mondják el újra.
-
Kérdd meg, hogy az instrukciót vizuális formában
adják /folyamatábrán/.
-
Használj a telefonüzenetek rögzítésére megfelelő
nyomtatványt.
-
Használj képeket vagy szimbólumokat, vizuális
jeleket vagy képeket emlékeztetőül.
-
Vedd fel magnóra az utasításokat, olvasmányokat,
szövegeket, vagy a megbeszélések tartalmát.
-
Rendszeresen tarts pihenőket.
-
Tanuld meg és gyakorold a relaxációt.
3. Az érzelmi élet zavarai
A diszlexiásokat gyakran egészen kis koruktól, de
iskolás koruktól mindenképpen felváltva éri a hideg- és a meleg zuhany,
mert bizonyos területeken igen jól, de legalábbis elég jól szerepelnek,
más területen viszont számukra érthetetlen és megmagyarázhatatlan
görcseik vannak Ráadásul környezetük, a szülő, az iskola buzdítja,
fenyegeti, zsarolja vagy egyenesen megszégyeníti őket, és a
nehézségeiket lustasággal, jellemhibával, gyengeelméjűséggel, stb
magyarázza.
Ez az ellentmondásos állapot sokuknál nagyon mély önvádat, bűntudatot
alakít ki. Ezt egy sikeres képzőművész a következőképpen fogalmazta meg:
"Egy nagy titok lakozik bennem. Ezt egy dobozban tartom évek óta és csak
nagyon-nagyon óvatosan merem kinyitni a doboz tetejét. Valószínűleg
mindenki nevetne, ha megmondanám, mi van a dobozban. Ez a diszlexiám. Ez
a dolog olyannyira átjárta az életemet minden értelemben, és annyi
csalódást, szégyenkezést okozott, hogy el kell rejtenem. Ha ezt mások is
látnák, az valóságos rémálom lenne számomra."
Tehát a diszlexiás felnőttek általában sok, számukra
ismeretlen eredetű feszültséget hordoznak magukban. Ezek nagy része
összefüggésben van a kisgyermekkor óta a diszlexiájuk miatt átélt
kudarcokkal. De a legtöbb felnőtt diszlexiásnak sejtelme sincs róla,
hogy az évtizedek óta hurcolt problémák, amelyeket ő megoldhatatlannak
érez, enyhíthetők, illetve ügyes technikával elkerülhetők.
Mivel soha nem tanultak megfelelő védekező technikákat, sokukra jellemző
a zavarodottság, elbizonytalanodás. Ezt az váltja ki, hogy egyfelől
gyors észjárásúak és jó ötleteik, gondolataik vannak, más területeken
azonban nagyon lassúak és egyenesen ostobának mutatkoznak. Ilyen
előzmények után nagyon sok diszlexiásban fejlődik ki az önvád, a szégyen
és az alkalmatlanság érzete. Az elbizonytalanodás - különösen ha
évtizedeken keresztül fennáll - az önértékelést és az önbizalmat
teljesen aláássa.
Ez megnyilvánul a tanulásban, de egy idő után a diszlexiás életének más
vonatkozásait is érinti. A munkájukban a legnagyobb erőfeszítés ellenére
sem érzik magukat igazán megfelelőnek, és a lelkük mélyén mindig attól
félnek, hogy alkalmatlannak fogják őket találni. Éppen ezért nagyon
nehezen kérnek például fizetésemelést vagy jobb munkát, és nehezen
pályáznak új állásra. Egy állásinterjú egy diszlexiás számára általában
rémálom.
Mivel a legtöbb diszlexiás évtizedeken keresztül úgy él, hogy nincs
tisztában problémái eredetével, bizalmatlanná és agresszívvá válik
másokkal szemben, mert fél titkának kitudódásától, és folytonosan
védekező magatartást erőltet saját magára. Ez előbb-utóbb korlátozza
másokkal való személyes kapcsolatait, és sokkal inkább börtönben érzik
magukat az őket megoldhatatlan feladatokkal bombázó világban. Sok
diszlexiás meg is fogalmazza, hogy bezárva, bebörtönözve,
mozgásképtelennek érzi magát. A fizikai mozgással kapcsolatos gátlások
gondolati szinten is bezártságként jelentkeznek. Az életben előforduló,
mindenkit utolérő problémák tovább rontják a diszlexiások amúgy is
ingatag pszichés állapotát. Mivel amúgy sem elég hatékonyak, nehézkes a
mindennapi életvitelük, stressz helyzetben szinte megbénulnak.
De bármennyire sötétnek tűnt az eddigi kép, a
diszlexiások abban a pillanatban, amikor diagnosztizálják a
problémájukat, és az állapotukat meghatározó - részben fiziológiai
okokkal tisztába jönnek - máris jobban szokták érezni magukat. Az a hír,
hogy ezzel az eltérő érzékeléssel, információ feldolgozással nagyon sok,
egyébként jó, gyakran kiváló intellektusú, kreatív ember él, máris
csökkenti magányukat és elszigeteltségüket. Sok mindent megmagyaráz az
életükben, ami addig megfejthetetlen, szégyellt titok volt számukra.

|