Minden, amit a diszlexiáról tudnod kell

Kezdőlap
Diszlexia alapok
Diszlexia frissítő
Otthoni segítség
Iskolai segítség
Mozgásfejlesztés
Fejlesztés
Nyelvtanulás és diszlexia
Diszlexia felnőttkorban
Beszédhiba és diszlexia
Diszlexia és táplálkozás
Diszlexia szakirodalom
Diszlexia Fórum

"Győzzük le a diszlexiát!"

Ingyenes email-tanfolyam szülőknek

A tanfolyam alatt megismerkedhet a diszlexia okaival, megjelenési formáival, megtudhatja, hogyan segíthet gyermekének, hogyan fejlesztheti gyermeke képességeit otthon, és hogy ki segít Önnek diszlexia esetén. Megtudhatja, mire kell odafigyelnie, és hogy mit, és hogyan kell gyakorolnia gyermekével.  Gyermeke fejlesztéséhez nem "csak" információkat, hanem ingyenes feladatlapokat, társasjátékokat, szoftvereket is kap. Iratkozzon fel diszlexia tanfolyamunkra és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló,
ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"

című tanulmányunkat.
 

Név:

E-mail: 

Adatvédelem: Mi is utáljuk a kéretlen leveleket: adatait senkinek nem adjuk ki, és bármikor megszüntetheti ingyenes előfizetését.

 Diszlexiás gyerek is tanulhat idegen nyelvet

Vissza | Fel | Tovább

Ha nem megy könnyen a nyelvtanulás, érdemes megfigyelni, mi van a háttérben - sokszor orvosolható a baj.

Régóta vitatkoznak a szakemberek, meg persze a szülők azon, hogy mikor is kezdjen idegen nyelvet tanulni a gyerek. Van, aki minél korábbi időpontot javasol, fő érvként hozva azokat a kutatási eredményeket, amelyek végülis azt mondják, hogy azok a hangzók tudnak igazán jól beépülni, amelyeket már a kezdetekkor megtanítanak az embernek. E nézet szerint tehát anyanyelvi szinten azok tudnak majd beszélni idegen nyelveket, akik már kicsi korukban tanulgatták az adott nyelv, nyelvek hangzóit. Mások úgy vélik, elég akkor elkezdeni az idegen nyelv tanulását, amikor az anyanyelv már tökéletesen megy.

Mikor ne hagyjuk abba?

Tulajdonképpeni témánk szempontjából most nem is az a legfontosabb, hogy mikor kezdjük el a nyelvtanulást, hanem inkább az, hogy mikor ne hagyjuk abba. Mert egyfelől tudjuk, hogy a XXI. században már tényleg nem lehetünk meg több nyelv ismerete nélkül, másfelől azonban látjuk, hogy még mindig nem tudnak megszólalni egyetemet végzett fiatalok se, noha papírjuk már van arról, hogy megtanultak egy-két nyelvet.
Napravszky Noémit kérdeztük arról, hogy pszichopedagógusként és német nyelvtanárként hogyan látja: milyen problémák jelentkeznek a gyerekeknél és hogyan lehet megoldani azt a helyzetet, amikor a gyerek azt mondja: nem megyek többet - német, angol, francia, tetszés szerint folytatható a sor - nyelvórára.

Mindent a maga idején

Tapasztalataim szerint a leggyakoribb hiba, hogy a tanítási módszerek nem veszik figyelembe az életkori - biológiai, képességbeli - sajátságokat és nem ezekre alapozzák a tananyag elsajátítását valamint számonkérését - mondta Napravszky Noémi. Sokszor túl magas a követelményszint az adott életkorhoz képest, az írni már tudó gyerekeknél a hangsúly az írásbeliségen van, kevés alkalom nyílik szóbeli megnyilvánulásra és a kommunikációs készségek fejlesztésére. Baj, hogy sokszor csak a szülő akarja, hogy tanuljon a gyerek, ezért a kicsi nem érzi jól magát az órán, hiányzik a motiváció. 10 maximum 15 főnél többen nem lehetnének egy csoportban, ez nem mindig valósul meg és gyakran túl gyors a tempó a nyelv elsajátításához, nincs idő a rögzítésre, elmélyítésre.

A nyelvtanulást is gátolja a diszlexia

Komolyabb problémák jelentkezése esetén az idegennyelv-tanulás nehézségeinek hátterében az olvasás illetve az írás zavara is állhat (diszlexia, diszgraphia). A figyelmeztető jelek az idegen nyelv tanulásakor is ugyanazok, mint az anyanyelv esetén. Az olvasás-írásban fellépő tünetek:betűtévesztések betűkihagyások és -betoldások, szótagkihagyások és-betoldások, betűk szavakká való összeolvasásának nehézsége, az olvasás-írás tempójának lassúsága. Ezeknek a gyerekeknek nehezen megy a szövegértés, nehezen foglalják össze, mit is olvastak, írásban gyakoriak a helyesírási hibák. Külön gondot jelent nekik a magyar nyelvtől eltérő betűkapcsolatok kiolvasása és leírása (pl. a németben az "sch" kiejtése, leírása).
Jellemző a gyenge szókincs: kevés az aktívan használt szó, nehezen tudja elmondani, amit megtanult, nehezen tanul új szavakat: gyakran az előző nap megtanult szavakra másnap egyáltalán nem emlékszik. Mondatalkotásuk szegényes, egyszerű, rövid mondatokat használnak. A szigorú szórendet követő nyelveknél (pl. német) a szórendet nagyon nehezen jegyzik meg, így gyakran eltévesztik. A szókincs és mondatalkotás gyengeségéből következik, hogy gyenge a szövegemlékezetük, ezért neheze tanulnak verseket és sorrendben elmondandó dolgokat (pl. számok, napok, hónapok).

Nem szabad feladni!

A felmerülő nehézségek ellenére az idegen nyelv elsajátítására az olvasás-írás zavarral küzdő gyermekeknek is jó esélyük van. Kiemelt szerepe van az anyanyelv esetében a jelentkező zavarok terápiájának szakemberek segítségével, ezzel párhuzamosan azonban tanulhatják a gyermekek az adott idegen nyelvet is. A nyelvtanuláskor az eltérő egyéni esetek jellegzetességeit figyelembe véve a meglévő erősségekre alapozunk. Fontos, hogy elfogadó légkört teremtsünk mind az iskolában, mind otthon. Hangsúlyozzuk a gyermek pozitív tulajdonságait és semmiképpen se éljünk a jobb tanulási teljesítmény elérésének érdekében szeretetmegvonással vagy elutasítással.
Az olvasás-írás zavarral küzdő gyermeket az oktatási intézmény igazgatója mentesítheti az idegen nyelv osztályozása alól. Ennek ajánlását minden egyes esetben egyénileg kell elbírálni. Tekintetbe kell venni a zavar súlyosságát, a tanuló elmaradásának mértékét az anyanyelvi tárgyakban, az intelligencia-szintjét, a motiváltságát és a szülő indokolt képzési igényeit. A felmentés jogosultsága esetén sem kell lemondani az idegen nyelvek tanulásáról, speciális módszerek és eszközök segítségével lehetőség van a nyelvtanulásra. A hátrányokat leküzdve a gyermekek eredményesen boldogulhatnak ebben a mai nyelveket megkövetelő világban - mondta végül hírportálunk kérdéseire válaszolva a pszihopedagógus-nyelvtanár.

Szabó Theodóra

Vissza | Fel | Tovább

 

 

Az oldalt szerkeszti: Kazal Kolos
Email: iroda@varazsbetu.hu