|
Hogyan segítsünk a matematika tanulásában?
Használjuk fel azt, amit tudunk arra, hogy kitaláljuk
azt, amit még nem tudunk. Például szorozzuk meg kettővel a kettes
szorzótáblát, és megkapjuk a négyest, vagy felezzük meg a tízes
szorzótáblát, és megkapjuk az ötöst.
Ugyanezt
csináljuk összeadásnál, kivonásnál. Használjuk, amit már tudunk, és
építsünk arra. Például ha 9-et kell valamihez hozzáadni, adjunk hozzá
tízet, majd vegyünk el egyet. Vagy ha 9-et kell elvenni, először vegyünk
el 10-et, majd adjunk hozzá egyet. 6-ot úgy adjunk össze valamivel, mint
5 meg egy, a 7-et pedig 5 meg kettő.
Legyen
önbizalmunk. Tanuljunk meg hozzászokni a becsléshez, amit aztán
finomíthatunk vagy ellenőrizhetünk számológéppel. Vállaljunk
kockázatokat!
Használjunk egyszerű számokat
módszerek megértéséhez. Például ha tudjuk, hogy egy fél meg egy negyed
az három negyed, azzal már az alapvető eljárást megismerhetjük a törtek
összeadásához.
A matematikában sok minden épül
egy már ismert anyagra, és ezt ki lehet használni. Például az összeadás
és a szorzás szorosan összekapcsolódik, vagyis a 7 x 8 úgy is
megkapható, hogy összeadunk 7 db nyolcast, vagy kiszámíthatjuk az 5 x
8-at és a 2 x 8-at, majd összeadjuk (40 + 16), és kiadja a 7 x 8-at
(56).
Térjünk vissza ahhoz, amit már tudunk és értünk.
Majdnem mindig több lesz, mint gondolnánk. Használjuk annak a
megértéséhez, amit még nem tudunk, nem értünk. Építsünk az alapokra.
A matematika elvei már az alapoknál kezdődnek, majd
továbbfejleszthetők. Például az algebra a számolás összes szabályát
felhasználja, és gyakran egyszerűbb megtanulni, mint a számokat. Pl. egy
háromszög oldalhosszainak összeadása igényelheti a 37, 58 és 86
összeadását. Algebrailag, ha az oldalak a, b és c, az összeg a + b + c,
ami sokkal egyszerűbb, mint a 37 + 58 + 86 = 181.
Egy ötletet tovább lehet fejleszteni.
Pl. 3 + 5 = 8,
ez alapján
30 + 50 = 80,
300 + 500 = 800,
0.3 + 0.5 = 0.8,
3a + 5a = 8a.
Gondoljuk át a feladatot, mielőtt
nekikezdünk. Nézzük egészében a problémát, és próbáljunk hasonlóságokat,
összefüggéseket találni. Például sok szám összeadásakor keressünk
számokat, melyek összege 10, így kevesebbet kell számolni.
6 + 5 + 8 + 9 + 4 + 2 + 3 + 2 átírható úgy, hogy
(6 + 4) + (5 + 2 + 3) + (8 + 2 ) + 9 = 10 + 10 + 10 + 9 = 39.
A szöveges feladatokat próbáljuk átfogalmazni, vagy
grafikonon ábrázolni az adatokat.
Steve Chinn

|