|
A diszlexia mérése
A diszlexiát az írás-olvasás
elsajátítása mögött rejlő folyamatok megértésének keretein belül kell
felmérni. A jelenlegi kutatások szerint a fonológiai elkülönítési és
összekapcsolási készségeket, a vizuális rendszer hibáit, az auditív
feldolgozási hibákat, a szótalálás valamint a feldolgozás sebességét
egyaránt meg kell vizsgálni.
Alább taláható néhány az
International Diszlexia Testen alapuló felmérési anyag, mely jó
kiindulópontnak tekinthető, bár messze nem kimerítő. Ezek az értékelő
tesztek bármely nyelven használhatóak. Kétnyelvű környezetben is
megfelelőek, ebben az esetben a felmérést az oktatás nyelvén végezzük
el, amennyiben az instrukciók érthetőek. További hasznos információt
lehet szerezni az otthon beszélt nyelven végzett felmérésekkel.
A felmérések
-
Alapfokú ismeretek - az ábécé és
a számok ismerete
-
Helyesírás - értelmes és
értelmetlen szavak leírása
-
Olvasás - értelmes és
értelmetlen szavak elolvasása
-
Fonológiai vizsgálat -
alliteráció és rím
-
Fonológiai rövid távú memória -
értelmes és értelmetlen szó ismétlése
-
Szókincs vizsgálata - gyors
megnevezés
-
Auditív diszkrimináció
-
Auditív rövid távú memória -
számismétlés és ritmus
-
Vizuális rendszer - vizuális
szekvenciális memória, érzékelés, diszkrimináció
-
Sorozatok - a hét napjai és
számolás
-
Érzékelés/finom mozgás - forma
másolása
-
Matematika
-
Vizuális IQ - Raven mátrixok
-
Nagy mozgás
-
Egyéb tényezők - pl. kérdőív a
személy életeseményeiről
Ian Smythe

|