|
Tanulási zavarok terápiája
(Gyarmathy Éva munkája alapján)
A Gyarmathy Éva által kidolgozott fejlesztő
anyag a Porkolábné-féle programmal rokon, viszont annyiban különbözik,
hogy a pszichomotórium célzott fejlesztése mellett az ingerfelvétel és
feldolgozás szintjén is nyújt fejlesztési lehetőséget. A terápia során
alkalmazott játékok és gyakorlatok a tanulási zavarok kialakulásáért
felelős funkciók fejlesztésére szolgálnak.
Ez a fejlesztési program nem
kifejezetten prevenciós célú, hanem már a kisiskolában meglevő diszlexia
korrigálására is felhasználható terápia.
A fejlesztő anyag jellemzője, hogy
nem ad konkrét tervet a foglalkozásokra, hanem szempontokat kínál és
gyakorlati anyagot nyújt.
A tanulási zavarok szindrómát
különböző eredetű és igen változatos tünetegyüttes jellemzi, amelyhez a
környezeti tényezők és hatások sokfélesége szintén társul. Ezért a
pedagógus csak a helyi igényekhez és lehetőségekhez alkalmazkodva,
megfelelő ismeretek és anyagok birtokában képesek hatékony fejlesztést
végezni.
A fejlesztő foglalkozások kialakítása:
Amikor tervet készítünk a fejlesztő
foglalkozásokra, nagyon sok szempontot kell figyelembe vennünk.
Szervezhetünk egyéni vagy csoportos (4-5 gyermek) foglalkozásokat. Az
egyéni foglalkozásokat sokkal célzottabban választhatjuk ki a megfelelő
játékokat, mint amikor 4 – 5 gyerekre tervezünk.
A fejlesztés során egy másik nagyon
fontos dolog, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni az eredményes
fejlesztés érdekében az, hogy a szülők együttműködjenek a terapeutával.
Ebben az esetben megfelelő játékokat javasolhatunk otthonra és így
megsokszorosítva a gyakorlási időt.
Nagyon fontos, hogy a foglalkozások
hangulata legyen játékos, kreatív és gyakorló jellegű. A
foglalkozásoknak legyen egy bevezető és egy lezáró szakasza, mert ez
strukturálja, és egyfajta biztonságot nyújt. Továbbá nagyon fontos a
rendszeresség a foglalkozások időpontja és helye tekintetében (ugyanazon
a napon, ugyanabban az órában és ugyanott találkozzunk a gyerekkel). A
foglalkozások 30 – 45 percesek és lehetőleg nyugodt, ingerszegény
környezetben folyjon a foglalkozás. Nagyon fontos, hogy minden
foglalkozás után írjuk le megfigyeléseinket, gondolatainkat, érzéseinket
a fontosabb csoporttörténésekről.
A fejlesztő anyag jellemzői és felépítése:
Fontos tudnunk, hogy a fejlesztésben
vannak kiemelt területek, amelyek fejlesztése több funkciót is betölt.
Ezek a nagymozgások, a testséma és a tapintás. Éppen ezért a fejlesztés
akkor a leghatékonyabb, ha pontosan tudjuk minden egyes gyereknél, hogy
mit kell fejlesztenünk és mivel. A fejlesztő foglalkozásokhoz ki tudjuk
válogatni a legmegfelelőbb gyakorlatokat, szem előtt tartva olyan fontos
tényezőket is, mint hely és eszközlehetőségek, valamint a saját
érdeklődésünk.
A fejlesztő programot 5 – 10 éves
gyerekekkel végezhetjük, óvodai és napközis foglalkozások keretében
egyaránt. A gyakorlatok kiegészíthetőek, újabb változatokat lehet
kitalálni, új játékokat lehet kitalálni. Éppen ezért dolgozatomban
részletesebben próbálom minden fejleszthető területen a gyakorlatokat
kiegészíteni.
A Gyarmathy Éva által kialakított
fejlesztő anyag sorbarendezéses, analitikus megközelítést kívánó
feladatsort is tartalmaz. Ennek jelentősége abban rejlik, hogy az írás,
olvasás, számolás elsősorban egymás utáni, lépésről lépésre történő
foglalkozást kíván, míg a tanulás zavarokkal küszködő gyermek legnagyobb
részére inkább a globális információkezelés jellemző, egyszerre jelen
levő ingerekkel tudnak jól teljesíteni.
Egy másik fontos változás az
anyagban, hogy a játékokat, gyakorlatokat különböző feladatlapok
egészítik ki. A papír – ceruza fejlesztés az életkor előrehaladtával
egyre nagyobb hangsúlyt kap, de ez nem jelenti azt, hogy a mozgásos,
aktív tevékenységre építő gyakorlatok hátterébe szorulnak. A
feladatlapok akkor hatékonyak, ha azokat a képességeket, amelyeket
játékos, mozgásos tevékenységekben már megfelelő szintre tudunk hozni, a
gyermek két dimenzióban, papíron is gyakorolhatja.
Nagyon fontos, hogy a foglalkozások
során minél többet beszéltessük a gyereket, és mi is igyekezzünk minél
többször verbálisan gazdagítani a gyakorlatokat. A verbális szövegeket
mozgással színezzük, a mozgást verbális anyaggal, beszéddel gazdagítsuk.
A Meixner Ildikó által kidolgozott
terápia a Gyarmati Éva által kidolgozott terápiától abban különbözik,
hogy a fejlesztési területek kissé eltérnek. A fejlesztési területek a
következők:
A beszéd fejlesztése,
szókincsfejlesztés, térbeli tájékozódás fejlesztése, ritmusérzék
fejlesztése, és az olvasástanítás során a módszerük a szintetikus
olvasástanítási módszer.
I. GYAKORLATOK ÉS JÁTÉKOK
1. TESTSÉMA
A környezetben való tájékozódáshoz
az első kiinduló pont a saját testünk. A testünkről való információkat
már csecsemőkortól kezdődően fokozatosan sajátítjuk el, fedezzük fel.
Amennyiben ez a folyamat gátolt, akadályba ütközik, komoly zavart
szenvedhet a mozgáskoordináció és az észlelés. Ebben az esetben nagyon
fontos, hogy a gyerekeknek tudatosítsuk testrészeiket, élményeket
szerezzenek testükkel kapcsolatosan.
Gyakorlatok:
Tájékozódás a testen
-
a gyerekeknek különböző
utasításokat adunk. Az egyik fejlesztő játék, hogy a gyerekek
különböző tárgyakat visznek egy megadott helyre valamelyik
testrészük segítségével. Pl: kézháton, vállon, fejen tárgyakat
szállítsanak - könyvet, füzetet, törülközőt, labdát - az utolsó
padra.
-
egy másik játék lehet a „létrán
lépegetés”. Egy lefektetett létra fokai között maj fokain mennek
előre, hátra, kettesével lépve, futva, valamit cipelve vagy
egyensúlyozva.
-
ugyancsak egy jól alkalmazható
játék a „Fácska, vándorolj!”. A játék során karikákra van
szükségünk, amit a padlóra helyezünk. A játék lényege, hogy eggyel
kevesebb karika van, és minden gyerek egy karikába be kell álljon.
Az akinek nem jutott karika, az útnak indítja a fákat a
mondatocskával (Fácska vándorolj!) és azt is mondja hogyan kell
menni (guggolva, bal lábon, keresztezett lábbal). Közben ő is
elindul és szerez magának helyet.
-
„Tárgyátadás” – kis tárgyakat
vállukkal, kezükkel, lábujjakkal próbálják egymásnak adogatni.
Csoportosan is lehet láncban az egyik helyről a másikra juttatni
dolgokat. Ehhez a megfelelő tárgyak: kendő, babzsák, botocskák.
2. EGYENSÚLY
A fejlesztés célja a test
egyensúlyának fenntartása, a ritmikus képek megértésének és
kifejezésének képessége adja az alapot a haladó perceptuó – motoros
gyakorlatokhoz.
Gyakorlatok:
Három szint szerint vannak a
feladatok, kezdő, középhaladó és haladó szint szerint.
a. Kezdő szint:
-
Lábujjhegyen járás: előre és
hátrafele szalad, lábujjhegyen áll és közben tízig számol.
-
Egy lábon állás: egy lábon
állva, keze oldalsó középtartásban van, és ötig számol. Majd a másik
lábán áll és fokozatosan hosszabbítja az állási időt.
-
egyensúly játékok: „Cél a
torony!”, „Tedd rá a csúcsot!”. Rakjanak egymásra építő kockákat,
dámaköveket. Építsenek kártyavárat.
b. Középhaladó szint:
-
Egyensúly staféta: a fejükön
levő könyvel sétálnak vagy esetleg valamilyen zenére mozognak.
-
Egyensúly gerenda: sétáljon
kettő – négyhez arányban alátámasztott egyensúly gerendán és ha
lehetséges változó ritmusú dobütésre és zenére mozogjon.
-
Ugródeszka: ugráljanak
ugródeszkán vagy ugrószőnyegen. Ugrókötelezés.
-
Egyensúly deszka: álljunk tízig
számolva szélesen alátámasztott egyensúly deszkán és később
fokozatosan csökkentsük az alátámasztás méretét.
c. Haladó szint:
-
Egyensúly magas gerendán: a
földtől kb. 1 méter magasságban helyben járás. A gyerek előre és
hátra járkál.
-
Megfordított távcső: a gyerek
egy megfordított helyzetű távcsövet tart a szeme előtt és egy
vonalon vagy járó deszkán kell végigmenjen.
-
Egyszerű kerékpár: a gyereknek
már megtaníthatjuk az egyszerű kerékpár használatát, és az elején
segítsük megtartani az egyensúlyt.
Játékok:
-
„Erdei séta”- a földre egy utat
rajzolunk és ez lesz az út, melléje tehetünk virágokat, papírfákat,
gombát, amit a gyerek séta közben összeszedhet. Az útra akadályokat
is rakhatunk, amelyet a gyerek át kell ugorjon.
-
„Krumplifutás”- a gyerekek egy
adott helyre kell eljussanak, de kezükben egy kanál van és abban
krumpli. A lényeg, hogy a gyerekek ne ejtsék ki a krumplit a
kanálból. Akadályokat is lehet tenni.
Ezeket a gyakorlatokat különböző
ritmusú zenével lehet társítani ami a ritmusérzéküket is fejleszti.
3. TÉRI ORIENTÁCIÓ:
A térorientációs gyakorlatoknál a
gyerekeknek önmagukat kel a külső környezetben elhelyezniük. Mivel sok
tanulási és feladat megoldási helyzet megkívánja az irányokban való
eligazodást, ezért ezeknek a gyakorlatoknak a végzése különösen fontos.
A tanítást a saját testen való tájékozódással kezdjük, folytatódik a
tárgyak viszonyával, konkrét helyzetekkel.
a. Tájékozódás a testen:
-
Kéz és láb azonosítása: a gyerek
jobb kezére és lábára piros szalagot teszünk és játszunk. Pl. „A
vezér azt mondja, hogy érintsed a jobb kezeddel a padlót.”, „Rázd
meg a bal lábadat”.
-
Egyéb testrészek: tanítsuk meg
melyik a jobb és bal fül, kéz, lábujjak, váll stb. Ebben az esetben
is játsszuk a „Kövesd a vezért” játékot.
-
Zene és ritmus: játszunk
indulókat és adjunk utasításokat, pl. Doboljatok a bal lábatokkal.
-
Teljes test mozgás: „Menj el
Mária bal oldalán”, „Ülj le arra a székre amelyik a bal felemen van”
-
Az ujjak helyének definíciója:
Pl. „A bal kezed ujjait fesd be zöldre”. „A jobb tenyeredbe rajzolj
egy X-et”.
-
Test utánzás: a tanár különböző
mozgásokat produkál és a gyerek meg kell azt a testrészét nevezze,
amelyiket mozgatja majd ő is kell utánozza.
b. Viszonyok tárgyakon:
-
Papír jelölés: irányítás után a
gyerekkel rajzoltassunk a papír bal, jobb, felső, alsó, középső
felére.
-
Ellentétes parancsok: utasítsuk
a tanulókat úgy, hogy ellentétes irányokkal válaszoljanak. Pl.
„Emeld fel a jobb (bal) kezedet”, „Fogd meg a bal (jobb) válladat”.
-
Fent-lent, fölött-alatt
fogalmának elsajátítása: különböző utasításokat adunk a gyereknek.
-
Égtájak: tanítsuk meg az északi,
déli, nyugati és keleti irányt. Olyan játékokat játszunk a
gyerekekkel amelyben égtájakhoz megfelelően kell magukat elhelyezni.
Pl: „Balázska menj északra Jánoshoz”.
-
Szökdelés zenére: „Beugrani –
kiugrani - északra ugrani - délre ugrani”.
-
Mindennapi tárgyak: tanítsuk meg
a bal és jobb oldalt megkülönböztetni állatokon, tárgyakon.
-
Rajzolás: jelöljük meg a papír
vagy tábla oldalát, ahonnan a gyerek el kezd rajzolni.
c. Alkalmazás és általánosítás:
-
Kép azonosítása: használjunk
képeket, diafilmeket és filmeket az irányok megbeszéléséhez.
-
Orientáció táblán és papíron:
gyakorolják a jelöléseket a papíron és a táblán az irányokkal
kapcsolatosan. Használjunk golyós táblát.
-
Térképek: Állapítsák meg az
irányokat a városi és területi térképen.
-
Soralkotó tevékenységek:
rendezzenek el puzzle vagy rajzfilm képsorokat asztalon, padlón
balról jobbra. Rendezzék el a fa számsort vagy a betűformákat balról
jobbra.
A téri orientációs zavar egyik
speciális esete az egymás utáni sorozatok követésének nehézsége a
térben. Ha a gyermek már jól kiismeri magát az alapvető téri relációk
között, tovább lehet lépni a sorozatok fele, ami már a téri irányulás
egy magasabb formája, több elemet és azok egymáshoz való viszonyát
tartalmazza.
Játékok:
-
„Robotirányítás”- egy gyerek
kimegy a teremből. A többi gyerekek kijelölnek tárgyakat vagy
személyeket, akiket a személy meg kell érintsen. Ezek után a gyerek
visszajön a terembe és a többiek utasításai szerint cselekszik, a
gyerekek irányítják, de csak irányt jelölő szavakat használnak.
-
„Tolatás”- ez páros játék. Egyik
gyerek hátrafele megy, a párja pedig irányítja az akadályok között
(Jobb kezed fele egy lépés, Bal kezed fele két lépés). Ezt a játékot
akkor játszhatjuk, ha a gyerekek biztosak a jobb és bal
megkülönböztetésében.
Játékok az egymás utáni sorozatok
követésének fejlesztésére:
-
„Mi van messzebb?” a
gyerekeknek két-két távolságot kell összehasonlítsanak.
-
„Mi van feljebb és lejjebb?”
Játékosan elbeszélgetünk a fent és lent levő tárgyakat
összehasonlítva.
4. LÁTÁS
A vizuális észlelés fejlesztése nem
a látásélesség javítását jelenti, hanem a felfogott kép feldolgozását,
egyéb észleletekhez és a mozgáshoz való kapcsolását célozza, hogy a
gyerek integrálni tudja a vizuális információkat. Az aktivitást a
látáshoz kötő gyakorlatok segítik a szem-kéz koordinációjának
fejlődését, a finommozgás javulása az írás eredményességét növeli. A
látás pszichofizikai folyamat. Szemlélődés révén megfogalmazhatók a
gravitációval, térpercepciós megismeréssel kapcsolatos élmények, ezek
megfogalmazása, leírása integrálja a vizuális tapasztalatokat a nyelvi
funkciókkal, fogalmi gondolkodással.
Ezért fontos a vizuális
diszkrimináció fejlesztése, a szemmozgás koordináció fejlesztése, az
alak-háttér megkülönböztetése.
a. Vizuális diszkrimináció:
Vizuális felismerés.
-
Ennivaló: az asztalra
gyümölcsöket vagy játékokat helyezünk és a gyerekek egy bizonyos
távolságról nézhetik, majd a gyerekek megkaphatják azokat, ha
megnézik és leírják azokat. Fokozatosan növeljük a távolságot
egészen 6 méterig.
-
Fénykör: a gyerekeket biztassuk
a teleideszkop felderítésére, a természetes formák és tárgyak
leírására tükörből.
-
Nagyítókészülék: vizsgáljanak
meg különböző tárgyakat, alakokat, elemi részeket.
-
Színek felfedezése: először
nézzenek alapszíneket majd festékeket, pasztellkrétákat. Játszanak
színpalettával, keverjenek rajta színeket. Kísérletezzenek
prizmával.
-
Vizuális orientáció: adjunk a
gyereknek egy zsírkrétát, és ugyanezt a színt tegyük más krétákkal
együtt pl. a padra, tálcára stb. a gyerekek mutassanak rá, hol
találták meg a saját színüket.
b. A vizuális felismerés leírása,
elemzése:
-
Nézési feladatok: bizonyos
távolságról tárgyakat mutatunk, és a gyermek írja le a tárgyat. A
megfigyeléshez és a leíráshoz használjanak kartonpapír csövet.
-
Személyleírás: a tanár az
osztályban egy gyermekről leírást ad, a gyerekek rámutatnak arra.
-
Tárgyak azonosítása: az asztalon
levő tárgyak közül az egyikről a tanár leírást ad, a gyerekek rá
kell mutassanak a megfelelő tárgyra.
-
Látótér leírás: az ablakon
kinézve a gyerekek leírást adnak a látott tárgyakról.
-
Képelemzés: nagy képeket
használva a megnevezett részeket kell a gyermeknek megmutatnia.
c. A vizuális felismerés
értelmezése:
-
Gyakorlatok mikroszkóppal: egy
és kétszemes mikroszkóppal való tárgyelemzés.
-
Folytatás leírás: kép
étkezőasztalról tálalás után, kérdés, hogy mi történt és mi fog
történni.
-
Méret leírás: különböző méretű
tárgyak azonosítása.
d. Szemmozgás koordináció:
a gyermek mozdulatlan fejjel képes
különböző helyeken levő, állandó tárgyakra fixálni, mozgó tárgyakat, pl.
ujjpozíció, képtörténeteket kizökkenés nélkül balról jobbra követni.
Példák: sétálás, szökdelés, labdagurítás, versenyautók, különböző minták
kisérése (vízszintes, függőleges, kör, átló), stb. Ilyen típusú
gyakorlatokat maga a pedagógus is rengeteget tud összeállítani.
Alak és háttér megkülönböztetés: a jelentéssel bíró tárgyak
környezetükben való differenciálása vizuális koncentrációt, figyelmet,
és stabilitást követel.
Pl. a hiányzó részek megtalálása, egymást fedő figurák megjelölése,
elrejtett figurák megtalálása.
Másolás és megnevezés.
Játékok:
-
„Ujjlánc, orrlánc”: a
gyufásdobozt adogatják egymásnak ujjról ujjra, vagy pedig orról
orra.
-
„Én látom, amit te nem látsz”:
különböző tárgyak elhelyezése az osztályterembe és azok a gyerekek,
akik nem voltak a teremben, szemükkel kell keressék azokat.(Fejét
testét nem mozgatja )
5. HALLÁS
Ahhoz, hogy egy gyermek helyesen
megtanuljon írni és olvasni nélkülözhetetlen, hogy tisztán tudjon
beszélni. A megfelelő artikulációt akkor tudja elsajátítani, ha képes
differenciálni és sorbarendezni a hangokat. Ezen a területen a
következőket kell fejlesztenünk:
a. Hangdifferenciálás:
gyakorlatokat végzünk a mozgásgyakorlatokkal párhuzamosan. A gyermek
feladata, hogy a helyes és helytelen hangokat megkülönböztesse.
b. Irányhallás: a gyermek feladata,
hogy a hallott hangok irányát meghatározza.
c. Hangerősség és hangminőség
észlelése: különböző hangok produkálása bizonyos hangerővel és
hangminőséggel.
Pl. Hangerőnövelés: a pedagógus az adott versikét elmondja különböző
hangerővel, majd a sorok olvasása során történő hangnöveléssel.
Versikék: Gazdag Erzsi- Hej danárom,
Donászy Magda- Bim, bam, bam, stb.
d. - Ritmusérzék fejlesztése:
hangokkal és mozgással történő ritmusfejlesztés.
Pl. beszédtechnikai gyakorlatokat a
pedagógus elmondja és a gyermek megismétli.
A ritmusérzék fejlesztése történhet
különböző hangszerekkel történő feladatok során, amelyet a mozgással is
ötvözhetünk, és időmértékes szövegmondással, valamint versritmusú
szólások kötetlen beszéd során.
Pl. Weöres Sándor Rongyszőnyeg című
versgyűjteményéből.
6. TAPINTÁS
A fejlesztés során célunk a téri
formák percepciója és a tárgyak egymáshoz viszonyított manipulációjához
szükséges motoros készségek alapját képezik a mindennapi életben
előforduló nonverbálisan megjelenő problémák megoldásának.
a. Alapvető formák tapintása,
párosítása, csoportosítása, szortírozása.
b. Mintákkal és különböző formákkal
történő játékok. Minták és formák tulajdonságainak megbeszélése és azok
készítése a gyakorlat lényege.Pl. formák elrendezése, minta egyeztetése
a téri konstrukcióval, minta egyeztetése a mélység különbségeinek
figyelembevételével, mintamásolás golyós táblán.
c. Manipulálás jelekkel: kartonból
készült kis és nagy betűkkel meg számokkal történő játékok.
7. IDŐBELI SORBARENDEZÉS
A tanulási zavarokkal küszködő
gyermekek az időben túlságosan távol lévő elemeket nem tudják egységként
kezelni, ezért gyakran az egyes szavakból nem áll össze számukra a
mondat. Az idő felfogásával is nehézségeik lehetnek. Nagyon fontos
számukra, hogy megtanulják az időbeli viszonyokat, az időtartamok
nagyságát és egymással való összefüggését.
Játékok:
„Én elmentem a vásárba...” a dal
éneklése során a piacon vásárolt állatokat, zöldségeket, tárgyakat kell
felsorolják a gyerekek.
„Adj hozzá egy mozdulatot (vagy
betűt, vagy szótagot, vagy pedig szót)” a csoportvezető egy jól látható
mozdulatot produkál, a mellette levő gyermek meg kell ismételje, és egy
mozdulatot adjon hozzá. Ezt folyamatosan történik.
8. VERBÁLIS SOROZATOK
A verbális elemek egymásutániságát,
rendszerét már óvodáskorban elsajátíthatják a gyerekek, és az iskolában
is gyakorolhatnak az olvasás és írás megalapozásához.
Játékok és feladatok:
a. Minden szóra egy pálcika:
mondunk egy mondatot és a gyermeknek annyi pálcikát kell lerakjon ahány
szót hallott. Eleinte egyszerű 2-3 szóból álló mondatot mondunk majd ezt
fokozatosan nehezítjük.
b. Találd ki hány szó: mondunk egy
mondatot és a gyerekeknek meg kell mondaniuk hány szóból áll az. Ennél a
feladatnál is szintén 2-3 szavas mondattal kezdjük a gyakorlatokat majd
ezt fokozatosan nehezítjük.
c. Robotparancsnok: mint egy robot
szótagolva adunk utasításokat és a gyerek azokat az utasításokat el kell
végezze. A szokásosnál nagyobb szünetet hagyunk a szótagok között, így a
gyermek dolgát megnehezítve.
II. REJTVÉNYGYŰJTEMÉNY
A feladatok során a gyerekek
kíváncsiságára, játékosságára, belső hatóerejére kell építenünk. A
feladatok megoldása izgalmas rejtvényfejtés kell, hogy legyen. Inkább
többször kapjanak egy-két rejtvényt, mint egyszerre sokat.
A rejtvények - vagyis a papír-ceruza
feladatok - segítségével a következő területeket fejlesszük:
1. TÉRORIENTÁCIÓ
Ebben az esetben a helyzetek
felismerése és azonosítása a cél. Tudatosodnia kell az irányok
megkülönböztetésének és annak, hogy a dolgok milyen irányban
helyezkednek el.
A téri orientáció fejlesztésére
alkalmasak a következő feladatok:
a Labirintus jellegű gyakorlatok:
keskeny vonalak között ceruzával húzott vonallal kell a megadott
tárgyhoz érkezzen. Ezek a finom motorikát is fejlesztik.
b. Kirakós játékok: Különböző
képeket kell a gyermek kirakjon, pl. puzzle
c. Mintautánzás: különböző mintákat
kell lemásoljon.
A kirakós játékok és a mintautánzás
a téri viszonyokat, az elemek egymáshoz való kapcsolatát tudatosítják a
gyermekben.
Pl. a nem megfelelően elhelyezkedő
tárgyat kell megkeresse. Térbeli irányok tudatosítása a cél.
2. FINOMMOTORIKA FEJLESZTÉSE
Az ebben a részben található
feladatok az íráshoz szükséges vonalvezetési készséget, a mozdulatok
precizitását kívánják növelni. A gyermek egyeneseket, karikákat,
hullámvonalakat rajzolgat. A gyakorló feladatok során alapszabály, hogy
először minél nagyobb méretekben kelljen a ábrát elkészíteni.
Kezdhetünk a homokozóba rajzolni,
majd nagyobb papíron és minél kisebb területeken történő rajzolással
folytatjuk.
Pl. a nyuszi egy tüskebokor körül
szalad a kutya elől. Vezesd a ceruzával úgy, hogy ne menjen le az útról.
A mellékletekben megtalálható a feladattípus.
3. FIGYELEM FEJLESZTÉSE
A feladatok során a gyerekeknek
balról jobbra kell követniük egy-egy ábrasort és utasítás szerint kell
megjelölnie az adott típusú képet. A gyakorlatok során vigyázzunk arra,
hogy a gyerek mindig a megfelelő iránytól haladva kövesse a képeket és
ne összevissza.
A szemmozgásirány begyakorlása segít
az olvasáshoz szükséges haladási irány megtanulásában.
Pl. Nézd végig sorba a kutyákat és
karikázd be azokat, amelyek ügyesen felemelik a mancsukat, ahogy a fenti
képen látod. A mellékletekben a feladattípus megtekinthető.
4. TÉRBELI – IDŐBELI SORBARENDEZÉS
A feladatok során a lépésről
lépésre történő információfeldolgozást gyakoroltatjuk. A képek segítik
őket, hogy a sorbarendezéses, egymás utáni logikai rendet kívánó
feladatokat el tudják végezni.
A sorbarendezést fejlesztő
gyakorlatok egyik típusában sorozatokat kell befejezni, alkotni.
Sorminták és logikai rendek kialakítása a feladat. Ezekből a
feladatokból egy – egyet adjunk és ne túl gyakran. Hagyjunk elég időt,
hogy alapos munkát végezhessenek.
A sorbarendezést fejlesztő
gyakorlatok másik típusa képekből áll. A képsorozatokat a gyerekeknek
összekeverve adjuk oda és az ők feladatuk az lesz, hogy megfelelő
sorrendbe rakják azokat.
Mennyiségi, időbeli és térbeli
sorozatokat tartalmazzanak a feladatok. A képek kirakásakor törekedjünk
arra, hogy a gyermek a cselekedeteiket értelmezzék, és hogy a balról
jobra történő sorbarendezés valósuljon meg.
5. NYELVI SORBARENDEZÉS
Csak akkor kezdjünk el szavakkal is
foglalkozni, ha a térbeli és időbeli szekvenciák terén már valahogy
elboldogul a gyermek. A feladatok során adjunk elég időt a gyerekeknek
gondolkozni, és egyszerre csak egy feladatot kapjon. Ezeket a
feladatokat egyénileg és kiscsoportokban is végeztethetjük. Jó, ha a
feladat végzésekor hangosan kimondják a szavakat, keresik a hangokat,
szótagokat. Ilyen feladatokat mi is összeállíthatunk csak képeket,
rajzokat kell gyűjtenünk.
PL. Hány „k” hanggal kezdődő állat
képe van itt? Színezd ki azokat, amelyeket megtaláltál.
Mint tudjuk a tanulási nehézségek
eredetükben és tüneteikben is sokfélék, és éppen ezért a fejlesztő
anyagoknak ehhez a sokféleséghez kell alkalmazkodniuk. Csak akkor
végezhetünk hatékony munkát, ha a terápia előtt meghatározzuk azokat a
képességeket, amelyekkel rendelkezik a gyermek, vagy pedig azokat a
képességeket, amelyekkel nem rendelkezik vagy a fejlettségi szintjének
nem megfelelő. Ha ezeket feltérképezzük, akkor megfelelő fejlesztést
tudunk biztosítani. A fejlesztő anyag rugalmasan alakítható a gyerekek
képességei szerint és ezt a pedagógusnak mindvégig követnie kell.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Montágh Imre, Montághné Riener
Nelli, Vinczéné Bíró Etelka (2002), Gyakori beszédhibák a gyermekkorban,
Holnap Kiadó, Budapest
Gyarmathy Éva (1991),
Játékkatalógus: tanulási zavarokkal küzködő gyerekek, ELTE, Budapest
Porkolábné Bíró Katalin (), Kudarc
nélkül az iskolában, Kiadó,
Robert E. Valett (1996), A tanulási
zavarok terápiája, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Franz Sedlak, Brigitte Sindelar
(2000), „De jó, már én is tudom!” Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek
korai fejlesztése, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Tanárképző Főiskola,
Budapest.

|