|
Miről árulkodnak
a gyermekrajzok?
Azok
a gyerekek, akik jól tudnak beszélni, szavakban kifejezik
azt a gazdag világot, ami bennük van, amit maguk körül
látnak, a tapasztalatok szerint ritkábban és kevésbé jól
rajzolnak.
A kisgyerek nem feltétlenül azt rajzolja,
amit tud, amit lát, hanem valami mást, és ez a más számára
elégséges képe a dolognak, amit ábrázolni akar. A
gyermekrajz nagyon takarékos:a kisgyermek számára egy
félgömb és egyetlen kör egy pöttyös labdát jelent. Ez is
vizsgálati eredmény, mint ahogy az is, hogy egy fordított V
alak egyetlen ablakra kevéssé emlékeztető lyukkal a közepén
máris felidézi más gyerekekben is, nemcsak a rajzolóban, a
ház tökéletes formáját. Miért rajzolna többet, ha egy kör és
néhány pálcika számára egyértelműen előhívja a szomszéd
gyereket vagy a mamát, a papát.
A kisgyerek számára természetes dolog, ha az
egyik nap azt mondja ugyanarra a rajzra, hogy pillangó, a
másik nap, hogy mozdony, a harmadik nap, hogy a szomszéd
néni. Négy-ötéves kor körül kezdődik az az ábrázolási
jelenség, hogy a megnevezés mindig ugyanahhoz az ábrasorhoz
kötődik, vagyis a gyerek belső mintái arról a dologról immár
a papírra is hasonló módon vetülnek ki.
Nagyon tanulságos Gardner amerikai
pszichológus története, amit a saját gyerekével kapcsolatban
tapasztalt. "Mikor a lányom 6 éves volt az emberfigura
karját mindig úgy rajzolta meg mintha a törzs közepére
merőlegesen nőtt volna ki. Egyszer megkérdeztem tőle, mit
gondol hol nőnek ki a karok a testből? Rögtön megmondta,
hogy a vállhoz csatlakozva. Ezután azt firtattam, hajlandó
lenne-e így lerajzolni egy emberfigurát és ő készséggel
beleegyezett. Úgy éreztem fejlődési mérföldkőhöz érkeztünk.
Most, hogy a tudása összekapcsolódott ábrázolási
repertoárjával immár semmi oka sincs arra, hogy a karokat
továbbra is a törzs középpontjából kiágazva rajzolja le.
Tévedtem. Lányom rögtön papírra vetett egy másik embert is,
akinek a karjai megint a törzs közepéből meredtek elő.
Tudom, hogy te nem így szereted papa - mondta együtt érzően
-, de én így szeretek rajzolni, legalábbis egyelőre."
A gyerekek fejlődéséért akkor lehet aggódni,
ha már elmúlt hétéves, de még mindig nem rajzol embert, vagy
ha egyáltalán nem hajlandó firkálni. Ugyanis aki nem firkál,
az nem hozza létre a betűk formálásához szükséges nagy rajzi
vizuális repertoárt, és az első osztályban nehézségei
lehetnek az írás megtanulásában.

|