|
Otthoni segítség a diszlexiás gyereknek
Figyeljük meg, milyen területeken vannak a gyereknek problémái, és
építsünk fel játék- és foglalkozássorozatot, amely segít javítani ezeket
a területeket. Közben ne felejtsük el, hogy a gyerekek gyakran az
otthont úgy tekintik, mint ahol megmenekülnek az írás-olvasási
feladatoktól, ezért fontos, hogy a foglalkozások szórakozásnak
számítsanak.
1. Gyermekdalok -
próbáljuk előadni őket, és hozzájuk illő játékokat találni.
Kiterjeszthetjük a játékot, találjunk más rímelő szavakat.
2. Versek - Olvassunk verseket a gyerekeknek, főleg
mulatságos vagy értelmetlen verseket, hogy ezek mintájára sajátot
találjunk ki.
3. Fizikai játékok - Ügyességi
gyakorlatok, úgy mint labdaeldobás, elkapás, elrúgás, ugrások,
egyensúlyozási gyakorlatok. Például a "Simon mondja" egyszerű
feladatokkal kezdődik, pl. "Simon mondja, tapsolj egyet!", és
fokozatosan nehezedik, pl. "Simon mondja, rakd a bal kezedet a jobb
térded mögé!".
4. Mozgás - betűformák kitapintása fa és műanyag
betűkkel, vizes vagy száraz homokkal, illetve betűk készítése gyurmából
vagy agyagból.
5. Próbáljuk ki a "Látok valamit.." játék különböző
változatait. Pl.: “Látok valamit, ami (b) hanggal kezdődik.”, “... ami
ugyanazzal a hanggal kezdődik, mint a boci.”, “... B betűvel kezdődik.”,
“...ami rímel arra, hogy lánc.”, “…ami (b) hangra végződik.”
6. Hallási sorozatok - Találjunk ki örökké bővülő
listákat. Például "A nagymamám elment vásárolni, vett egy almát, egy
zsák krumplit, egy csupor mézet…", amely mindig eggyel több lesz.
Játszhatjuk különböző kategóriákban, különböző betűkkel vagy
véletlenszerűen.
7. Dominók - A dominózáshoz nem
kell nagy előkészület, és egyszerű segítséget nyújt a számok tanulásához
és a vizuális sorrendhez. Más formában is kaphatók, képekkel, vagy
mintákkal, amiket valamilyen szempont alapján össze kell párosítani
8. Tárgyak a tálcán - A gyerek figyelje meg, mik vannak a
tálcán és jegyezze meg. Ezután: (a) Takarjuk le a tálcát és a gyerek
sorolja fel, milyen tárgyak voltak rajta, vagy (b) A gyerek csukja be a
szemét, mi pedig vegyünk el egy vagy két tárgyat a tálcáról, majd
szóljunk a gyereknek, hogy nyissa ki a szemét, és mondja meg, mit vagy
miket vettünk el.
Jane Jacobson

|