|
A diszlexia még mindig rejtély
A diszlexia
kifejezést ma már valószínűleg minden iskolás gyereket nevelő szülő
ismeri, különösen azok, akiknek csemetéje tanulási problémákkal küzd.
Létezik ilyen szűrővizsgálat, van speciális
iskola, önálló tudomány terület a diszlexia kutatása és korrigálása.
Ugyanakkor ma sem tudjuk pontosan, hogy miből áll maga az elváltozás, mi
működik rosszul annál a gyereknél, akit diszlexiásnak minősítettek.
Ha a gyerek:
-
gyengén olvas, rossz a helyesírása és
rendezetlen, hibás az írása;
-
visszatérően összetéveszti a jobb- és a
baloldalt;
-
az olvasottakat nem tudja felidézni, gyenge az
emlékezete;
-
csak nehezen képes helyes sorrendbe rakni
képeket, eseményeket;
-
ugyanakkor átlagos vagy átlag feletti
intelligenciával rendelkezik,
akkor valószínűleg diszlexiás.
A diszlexia információ feldolgozási probléma, ami az agyban
keletkezik, de azt ma még csak találgatják a kutatók, hogy miért.
Az egyik elmélet szerint a kisgyerekkori
mozgásfejlődés zavara váltja ki. Ha kimarad a négykézláb
csúszás-mászás és túl korán járni kezd a gyerek, ez állítólag kedvez
a diszlexia kialakulásának.
Más elméletek szerint mindenféle tanulási zavar
kultúrafüggő. Ha nem kényszerítenénk gyermekeinket arra, hogy tíz
éves korukra viszonylag magas szinten tudjanak írni, olvasni és
számolni, akkor a lassabban fejlődők észrevétlenül behozhatnák
hátrányaikat.
A diszlexia és általában a tanulási problémák
további lehetséges magyarázata, hogy a két agyfélteke
együttműködésében zavar támadt. Akkor gondolkodunk a
leghatékonyabban, hogy a jobb és a bal agyfélteke összhangban
működik és mindig azt a részt használjuk, ami a legcélszerűbb az
adott feladat megoldásában. A jobb agyfélteke a globális, egyidejű,
vizuális információ feldolgozás helyszíne, a bal agyfélteke pedig az
egymás utáni, lépésről-lépésre történő információ feldolgozásé. Ha
valakinek a jobb agyféltekéje az „uralkodó”, akkor lehet belőle
kiemelkedő alkotó, ugyanakkor nagyon nehezen tanul meg helyesen
írni, és esetleg megbízhatatlan a memóriája. Ez persze nem jelenti
azt, hogy minden diszlexiás mellesleg zseni is, pusztán azt jelzi,
hogy akiknek ilyen információ feldolgozási problémáik vannak,
azoknak nem általában az értelmi képességeikkel van baj.
A szakemberek egy része egyébként azon a
véleményen van, hogy a diszlexia nem is önálló „kórkép”, hanem a
mind nagyobb számban jelentkező tanulási problémák egyik típusa. Ma
már átlagosan minden negyedik iskolás gyereknél tapasztalható
jelentősebb tanulási probléma. A diszlexia korábban már felsorolt
tünetei mellett például ide sorolható, ha a gyerek nem tud bánni a
különböző vizuális jelekkel, szimbólumokkal, csak nagy nehézségek
árán tud fogalmazást írni akár a legegyszerűbb témáról is. Szépen
olvas, de az olvasott szöveg azonnal „kiesik” az emlékezetéből,
feltűnően hosszú idő alatt tanulja meg az egyszer-egyet, és az
osztást. A mai iskolás gyerekek már csak fele annyit mozognak, mint
az előző nemzedék tagjai. Különösen lecsökkent a szabadban, friss
levegőn, mozgásos játékkal töltött idő. A tv és komputeres játékok
valószínűleg túlságosan egyoldalúan hatnak az érzékszerveikre, és ez
a mozgáshiánnyal együtt felelős azért, hogy nem eléggé fejlett a
finom mozgások koordinációja, és a két agyfélteke együttműködése. Az
utóbbi években mind több az úgynevezett részképesség-zavar, ami azt
jelenti, hogy a gyereknek csak egy vagy egyes tárgyaknál van – ott
viszont súlyos – problémája. Ennek a következő lehet a magyarázata:
-
az egyes tantárgyak a felső tagozatban szinte
teljesen függetlenek egymástól. Ha a gyerek egyszer elveszíti a
fonalat, az erőltetett tanmenet következtében nagyon kevés az
esélye, hogy újra követni tudja a tanultak logikáját, ez pedig
óhatatlanul oda vezet, hogy „leírja” a maga számára az egész
tantárgyat;
-
a tananyag teljesítése indokolatlan
elsőbbséget élvez azzal szemben, hogy a gyerekek többsége vajon
érti-e, tudja-e követni a tananyagot. Bár a pedagógusok ma már
meglehetősen nagy önállósággal rendelkeznek abban, hogy mit és
milyen ütemben tanítanak, csak nagyon ritkán fordul elő, hogy a
tanulók nehézségeit látva akár menet közben csökkentenék az új
információk mennyiségét;
-
az oktatási rendszerből szinte teljesen
hiányzik a lemaradók szervezett, módszertanilag megalapozott
felzárkóztatása. Az úgynevezett korrepetálások amolyan senki
földje az iskolákban, ezek eredményességét senki nem kéri számon
sem a pedagóguson, sem a gyereken.

|