|
A diszlexia és a diszlexiás egyén
A diszlexia az
olvasás, az írás elsajátításának zavara.
A diszlexiát okozhatják a fonológiai, vizuális és auditív feldolgozásban
mutatkozó zavarok, vagy azok kombinációja. Szótalálási nehézségek és
feldolgozásbeli lassúság is hozzájárulhatnak. Ezen kognitív eltérések
számos lehetséges biológiai okát azonosították, és valószínű, hogy
minden egyénnél több ok áll fenn. Ezenfelül a diszlexia összefüggésben
lehet számos más problémával, melyek közt előfordul az alábbiak közül
néhány, esetleg mind:
-
számokkal kapcsolatos hibák (számok tükörképének
írása, rossz sorrend, stb.)
-
szervezési nehézségek (a tanulási időt is
beleértve)
-
személyes tárgyak elhagyása (pl. ceruzák,
radírok)
-
másolási hibák (utasítások, házifeladat, stb.)
-
tájékozódási nehézségek (pl. kiismerni magát egy
új iskolában)
-
a jobb és a bal, illetve dátumok összekeverése
-
találkozók lekésése
-
probléma gondolatok és fogalmak leírásával, főleg
írásban
-
szótalálási nehézségek
-
hosszú szavak rosszul ejtése.
Bár a diszlexiás egyénnek problémát okozhat az
olvasás, írás és helyesírás elsajátítása, meg lehet tanítani, hogy
keressen stratégiákat és alternatív tanulási módszereket ezen és
egyéb nehézségek legyőzésére. Mindazonáltal néhány probléma, mint
például a rossz helyesírás, megmaradhat felnőttkorban is.
Minden diszlexiás különböző, és egyénként kell kezelni. Sokuk
rendelkezik olyan képességekkel, melyek fontosak lehetnek a
munkahelyen, ilyen például a jó vizuális térlátási készség,
holisztikus gondolkodás, képessége arra, hogy a dolgokat a maguk
egészében lássa valamint jó laterális gondolkodás. Ugyanazok a
tényezők, melyek nehézséget okoznak az írni-olvasni tudásban,
alapjai lehetnek a kiemelkedő pozitív tulajdonságoknak. Például
azok, akik nehezen tudnak úgy megoldani egy problémát, ahogy mások
teszik, találhatnak ügyesebb utakat, módokat, melyek nagyobb
kreativitást és eredetiséget igényelnek. Ezt a képességet gyakran
lehet diszlexiásoknál felfedezni. Néhányan úgy gondolják, hogy
ezeket a sajátosságokat csak az írni-olvasni tudás elsajátításában
fellépő nehézségek miatt fejlesztik ki.
Ian Smythe

|