|
Tanulni, de hogyan?
Tanulási stratégiák
Nehezen
megy a tanulás? Rendszeresen előfordul, hogy kevésnek bizonyul a
magolásra szánt idő? Ez gyakran előfordul azoknál az embereknél, akik
nem egyéniségüknek, tanulási stílusuknak megfelelő tanulási stratégiát
választanak az információ feldolgozására.
Mindenekelőtt tisztázzuk, mi is az a tanulási stílus, hiszen csak ennek
ismeretében leszünk képesek a számunkra legmegfelelőbb tanulási
stratégia kiválasztására. A tanulási stílus kognitív stílus,
jellegzetesen egyéni, a személyiség része, a világhoz, ismeretekhez, a
tanuláshoz való viszonyulás, pszichológiai jelenség. A különböző emberek
más és más módon közelítik meg a valóságot. Léteznek audio, vizuális,
audio-vizuális és kinesztetikus típusok, vagyis emberek, akik az
információt legkönnyebben hallás, látás vagy mozgásos tevékenység útján
dolgozzák fel. Hasznos, ha az ember tisztában van saját tanulási
stílusával, hiszen így képes lesz a típusának leginkább megfelelő
tanulási stratégia kiválasztására, majd alkalmazására.
A
hatékony, eredményes tanulásnak pedig elengedhetetlen feltétele a
megfelelő tanulási stratégia alkalmazása. Ez, akárcsak a tanulási
stílus, egyénre jellemző, ám ellentétben azzal, tudatos jelenség. Nem
kell tehát kétségbe esni: az információfeldolgozás ezen módjai
megtanulhatók és fejleszthetők. Saját tanulási stílusunk ismeretében
kiválaszthatjuk a számunkra legmegfelelőbb stratégiákat. Vizuális
típusúak számára célravezető a tanulnivaló lényegének színes ceruzákkal,
filctollakkal való kiemelése, illetve kis rajzok, ábrák, grafikonok
készítése. Az audio-típus könnyebben tanul a szöveget hangosan kimondva,
ismételgetve, esetleg audio-vizuális eszközök (magnó, diktafon, videó,
stb.) segítségül hívásával. A kinesztetikus, vagyis mozgásos típusú
embereket pedig a jegyzetelés, többszöri leírás segítheti a tanulásban.
Hasznos
tehát a tanulás szempontjából, sőt, idő szempontjából is gazdaságos,
kifizetődő, valamint rengeteg fáradságot is megtakaríthatunk vele, ha
tisztában vagyunk saját tanulási stílusunkkal, illetve az annak
megfelelő tanulási stratégiákkal. Ne habozzunk hát elgondolkodni rajta,
melyik típusba is tartozunk, s milyen stratégiákkal tehetjük tanulási
tevékenységünket gördülékenyebbé, hatékonyabbá.
Baksay Katalin

|